Topprestaties en ecologie in perfecte symbiose
Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Wie het rijplezier van de iconische zescilinderbenzine uit München wil combineren met ecologische en fiscale optimalisatie kan voortaan terecht bij de BMW 545e xDrive. Deze nieuwe plug-in hybride wordt geïntroduceerd samen met de facelift van de BMW 5 Reeks, die zijn benchmarkstatus enkel maar verstevigt.
De vernieuwde BMW 5 Reeks herken je onder meer aan de iets vergrote en lager ingeplante nieren, nieuwe lichtsignaturen voor de koplampen, hertekende achterlichtunits met driedimensionale lens en trapeziumvormige uitlaatpijpen. Geen wereldschokkende veranderingen, maar voldoende voor een frisse, zelfzekere aanblik die heel wat onderhuidse innovaties aankondigt.
Zo onderging het dashboard een digitale revolutie en deed een groter scherm zijn intrede. De standaard BMW Live Cockpit Plus wordt aangestuurd door BMW’s Operating System 7. De rol van dit krachtige brein kan niet onderschat worden in het kader van de geavanceerde cloud-based navigatie. Die draagt immers in grote mate bij tot de energetische efficiëntie van de BMW 545e xDrive.
Zescilinder-in-lijn benzinemotor en vierwielaandrijving voor een combinatie van maximale energie-efficiëntie en dynamische prestaties.
Slim recupererende sprinter
Deze plug-in hybride recupereert proactief en intelligent remenergie om zo de batterij op te laden en het elektrische rijbereik te maximaliseren. Dat bedraagt zo’n 50 kilometer bij een doorsnee-rijstijl. Het systeem houdt rekening met de topografie – bochten, hellingen, rotondes, kruispunten enzovoort – alsook de toegelaten maximale snelheid. Rij je bijvoorbeeld van een helling en nader je de bebouwde kom, dan blijft hij de toegelaten snelheid aanhouden door afwisselend te recupereren en te coasten – uit te bollen dus.
Dat op zich is al indrukwekkend. Maar af en toe wil je natuurlijk met volle teugen genieten van de zes-in-lijn op benzine. Die levert 286 volbloeden en 450 Nm aan koppel en krijgt de ondersteuning van een elektromotor van 109 pk en 265 Nm sterk. Voor de cijferliefhebbers: het systeemvermogen van 394 pk en 600 Nm aan gecumuleerd koppel kunnen deze nieuwe 5 Reeks van nul naar honderd doen spurten in 4,7 seconden.
De BMW 545e xDrive is het topmodel in het gamma plug-in hybrides van de nieuwe BMW 5 Reeks.
Wat hem bijzonder maakt, is dat de optreksensatie van een constante kracht getuigt die amper onderbroken wordt door het schakelen van de achttrapsautomaat. Die kent nog steeds zijn gelijke niet inzake proactiviteit, zachtheid en schakelsnelheid. Op de achtergrond weerklinkt een gedreven zeskoppig huisorkest dat naargelang van de stand van het gaspedaal andante dan wel allegro vivace speelt.
Echte plug-in hybride
Dankzij zijn batterij van 12 kWh (bruto) duikt deze oplaadbare 5 onder de CO2-drempel van 50 g/km zodat hij zich tot de club der “echte” plug-in hybrides mag rekenen. Dat betekent een maximale fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven, alsook een bijzonder laag Voordeel van Alle Aard voor wie hem als bedrijfsauto gebruikt.
Op die manier gaan dagelijks rijplezier en raffinement hand in hand met een interessante Total Cost of Ownership. BMW heeft bovendien alles in het werk gesteld om maximaal elektrisch te kunnen rijden. Volop genieten en toch zorg dragen voor het milieu: deze nieuwe BMW plug-in hybride maakt het mogelijk.
Verbruik en uitstoot BMW 545e xDrive 1,7-2,4 l/100 km * 38-54 g/km (WLTP)
Maximaal elektrisch rijden doe je zo
Het elektrische rijbereik van een plug-in hybride is in de eerste instantie afhankelijk van het aantal kWh van de aandrijfbatterij. Hoe groter de capaciteit, hoe verder je emissievrij kunt rijden. Aan extra batterijcellen hangt echter een prijskaartje en bovendien wordt de auto er flink zwaarder door. Dat is dan weer nadelig voor het verbruik.
De grootte van de batterij in een plug-in hybride wordt dan ook bepaald door een zorgvuldige afweging tussen efficiëntie en actieradius. Wat dat laatste betreft, heeft BMW heel wat tools ontwikkeld om enerzijds het laden te vergemakkelijken en anderzijds het aandeel elektrisch rijden te maximaliseren.
1. BMW Driving Modes. Als bestuurder van een BMW plug-in hybride kun je kiezen tussen diverse rijmodi. De standaardmodus heet Hybrid en kiest steeds voor de optimale balans tussen elektrisch en ‘thermisch’. In Electric-modus treedt de verbrandingsmotor alleen in werking bij snelheden hoger dan 140 km/h of bij intensieve belasting.
2. Intelligente navigatie. Door de interactie met het navigatiesysteem kan de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor anticiperend worden aangepast aan het routeprofiel, de topografie en de rijsituatie. De elektrische actieradius wordt bovendien vergroot doordat energie maximaal wordt gerecupereerd tijdens het uitbollen of vertragen. Sommige modellen maken ook gebruik van de voertuigsensoren om regenererend te remmen als je een voorligger nadert.
3. Laadstationvoorspelling. Het navigatiesysteem vermeldt niet alleen de aanwezige publieke laadstations in de omgeving, het kan ook een indicatie geven van de verwachte bezettingsgraad. In sommige gevallen kun je de laadpaal zelfs tijdelijk reserveren.
4. Voorklimatisering. Door het interieur voor het vertrekken te verwarmen dan wel te koelen terwijl de auto oplaadt, wordt de batterij gespaard en het elektrisch rijbereik gemaximaliseerd. De koeling c.q. verwarming wordt ofwel vanuit het interieur van de auto ofwel via de My BMW app geprogrammeerd.
5. BMW eDrive Zone. In zeven Belgische steden met lage-emissiezone schakelen de recentste plug-in hybride modellen van BMW automatisch over op elektrisch rijden dankzij geofencingtechnologie. De auto zorgt ervoor dat hij voldoende batterijcapaciteit over heeft om de LEZ elektrisch te kunnen binnentreden.
Meer info of een proefrit aanvragen? Surf naar www.bmw.be