TOCH NOG LAT RELATIES IN DATABASES. Leuke partners snel onder dak

De konsolidatie in de pc-wereld gaat onverminderd voort. De gevolgen van de laatste fusie in woord en beeld : Sybase en Powersoft

Het rommelt in de database-wereld. Niet echt verwonderlijk. Er staan serieuze belangen op het spel. Volgens het onderzoeksbureau Ovum zal de markt van databases nog voor het jaar 2000 zowat in waarde verdubbelen tot meer dan 8 miljard dollar. En daar wil iedereen zijn graantje van meepikken. Bedrijven als Sybase, Oracle of Informix zijn werkzaam binnen deze database-wereld. Meer specifiek zitten ze in de rdbms-business (rdbms staat voor relational database management system, dit staat tegenover het oudere hdbms of hierarchical database management system). De rdbms-markt alleen is goed voor 4,3 miljard dollar omzet. Een relationeel database-systeem staat nooit alleen, er moeten ook de nodige development tools (ontwikkelingsinstrumenten) voor handen zijn. En deze tools worden ofwel door het softwarehuis zelf geleverd, ofwel put men uit het arsenaal van instrumenten dat ter beschikking wordt gesteld door specialisten als Gupta of Powersoft.

DILEMMA.

Zo laat Oracle haar klanten kiezen uit de ontwikkelingstools van één van beide bedrijven. Maar of Oracle die keuze nu nog laat, valt sterk te betwijfelen. Sybase, een konkurrent van Oracle, heeft eind vorig jaar Powersoft overgenomen. Beide bedrijven spreken eerder van een fusie, maar what’s in a name ? Feit is dat door het samengaan van beide bedrijven Sybase een pion van formaat wordt op het client-server schaakbord. Financieel gezien gaat het om een aandelenruil waarbij een Powersoft-aandeelhouder 1,6 keer het Sybase-aandeel ontvangt per Powersoft-aandeel. In konkrete termen : Sybase moet zowat 900 miljoen dollar neertellen voor de overname. Powersoft wordt volgens de officiële kommentaren een divisie van Sybase. Waarmee Sybase probeert uit te leggen dat de Powersoft-produkten volledig open blijven (lees : ook te gebruiken met de Oracle database). De mededeling is vooral taktisch. Zowat 50 % van de Powersoft-gebruikers maken ook gebruik van de Sybase-database. De andere 50 % zit op de database van de konkurrenten van Sybase. Van twee walletjes kunnen eten, is altijd prettig. Ondertussen menen insiders nu al dat deze “open” filozofie lang niet zo evident zal blijken.

ONTWIKKELINGSTIJD INGEKOCHT.

Waarom had Sybase Powersoft nodig ? Eenvoudig. Sybase had nog steeds geen eigen grafische ontwikkelingstools ter beschikking. Build Momentum, het produkt dat daar moest voor doorgaan, zat net in het beta-stadium (dit is een eerste testfaze alvorens het produkt echt op de markt gebracht wordt, de termijn tussen de twee stadia kan gerust oplopen tot 6 maanden). Sybase heeft trouwens nooit echt zijn ontwikkelingstools weten te slijten aan zijn klanten. Slechts 20 % van de Sybase-klanten namen er ook hun ontwikkelingsinstrumentarium bij. Zowel Informix als Oracle scoren hier duidelijk beter met meer dan 50 % van de klanten. Maar goed, met de overname van Powersoft, haalt Sybase direkt alle grafische werkinstrumenten in huis (o.a. de nieuwe Powerbuilder, versie 4). Waar zit de winst dan voor Powersoft ? In de winst zelf waarschijnlijk. De 1 voor 1,6 deal moet voor sommigen al reden genoeg geweest zijn om Sybase het “ja-woord” te geven. Anderen zijn dan weer de mening toegedaan dat het geflirt van Oracle met Gupta de doorslag zou gegeven hebben. Gissingen, niets meer dan gissingen. Sybase en Powersoft zullen wel een gemeenschappelijke commerciële politiek moeten uitwerken. Zo verkoopt Sybase alle software rechtstreeks aan klanten. Powersoft werkt voor 50 % met indirekte kanalen (distributeurs, dealers en/of VAR’s). Het korrekt op elkaar afstemmen van deze verkoopcycli is niet onbelangrijk.

REAKTIES VAN KONKURRENTEN.

En hoe zijn de reakties van de medespelers ? Gupta, toch ook geen kleintje in deze wereld van development-tools, met o.a. OEM-kontrakten voor Digital, ICL en Siemens-Nixdorf, laat de fusie niet aan zijn hart komen. “Vele database-gebruikers hechten nogal wat belang aan het onafhankelijk karakter van het produkt. Gupta is nog steeds volledig onafhankelijk, een voordeel, ” luidt hun uitleg. Informix, dat het nieuwe Sybase nu ook wel als een belangrijke speler moet gaan beschouwen, lijkt zich vooralsnog geen zorgen te maken. Eén reden daarvoor is dat Informix een heel degelijke partner heeft in de Duitse ontwikkelaar SAP die voor al zijn toepassingen Informix als centrale database neemt (een relatie waar zelfs Oracle jaloers op is). Pechvogel in dit hele verhaal is wel Borland (beter bekend als leverancier van dBase for Windows en de database Paradox). Borland had namelijk niet zo lang geleden een akkoord gesloten met Sybase. De bedoeling was o.a. dat InterBase van Borland de low-end database van Sybase zou worden. Maar vermits Powersoft ook een eigen database-produkt heeft, nl. Watcom, zal dat wel in het water vallen. Zal Oracle dan niet geneigd zijn Gupta te kopen ? Puur logisch bekeken zou dit inderdaad geen slechte zet zijn. Maar in de praktijk lijkt het niet onmiddellijk te zullen gebeuren. Oracle zou namelijk niemand meer of minder dan Apple gevizeerd hebben. Oracle zou vooral geïnteresseerd zijn in het MAC-besturingssysteem én de bijbehorende toepassingssoftware. Het hardware-gedeelte (MAC, PowerMac en PowerBook) zouden ze aan een andere partner laten. In dat verband wordt vooral het Japanse Matsushita Electronic genoemd. Leuk, en ’95 is nog maar net begonnen.

J.P.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content