TIEN JAAR ZWANGER
1992
Hessenatie krijgt de concessie voor de Europaterminal, de eerste containerterminal op de Schelde. Katoen Natie trekt naar de Raad van State.
De eerste proefballonnetjes over samenwerking worden opgelaten.
1995
Katoen Natie opent Flanders Container Terminal ( FCT) in Zeebrugge. De concurrentie wordt vlijmscherp, met een fikse daling van de winstmarges.
1997
Noord Natie krijgt de Noordzeeterminal toegewezen.
1998
Philip Van gestel begint zijn aandeelhouders warm te maken voor de ‘Groote Fusie’.
1999
PSA verkent de markt in Vlaanderen.
In mei lanceert Etienne Schouppe in Trends zijn eerste oproep voor één grote Vlaamse containerbehandelaar: NMBS, Hessenatie, Noord Natie én Katoennatie.
2000
De eerste concessies aan het Deurganckdok worden toegewezen. De eerste fase gaat naar de joint venture van Hessenatie en de Italiaans-Zwitserse rederij MSC, de grootste klant van de Antwerpse haven. Tegelijk wordt de tweede voorbehouden aan de goederenbehandelaar die het best de trafieken van CP Ships kan consolideren. Dat geeft een voorsprong aan Katoen Natie. Toch gaat uiteindelijk opnieuw Hessenatie met de concessie lopen.
In mei maakt P&O Ports zijn opwachting, door twee terminals te kopen van Seaport Terminals, het stouwersbedrijf uit de groep Katoen Natie. De Brits-Australische groep stelt zich meteen kandidaat voor de derde fase.
In juni kondigen Hessenatie en Noord Natie aan te willen fuseren.
In het najaar wordt de derde fase toegewezen aan P&O Ports, terwijl de vierde (III-West geheten) wordt voorbehouden aan de nog op te richten fusievennootschap Hesse Noord Natie.
In november koopt P&O Ports ook stukgoedbehandelaar ACT.
2001
8 maart: Op dezelfde dag dat CMB en Noord Natie bekendmaken een intentieverklaring voor de PSA-deal te hebben getekend, worden de werken aan het Deurganckdok op Linkeroever stilgelegd.
7 december: De hele top van PSA komt naar Antwerpen. Groepsvoorzitter Teng Chye Khoo, en voorzitter internationale divisie Kok Loon Goon van PSA hadden van Ludwig Criel, algemeen directeur van CMB, te horen gekregen dat het contract kon worden ondertekend. Uiteindelijk keren ze onverrichter zake terug. Volgens berichten uit het CMB-kamp zou havenschepen Leo Delwaide (VLD) plots strenge eisen zijn gaan stellen over de optimale benutting van de CP Ships-terminal, die aan die van P&O Ports grenst. Noord Natie-topman Philip Van gestel nuanceert: “Voor sommige terminals was er bij de overdracht een bodemattest van Ovam nodig. Dat was er nog niet.”
13 december: de NMBS maakt bekend geïnteresseerd te zijn in 19% van ECT.
2002:
28 februari: Hessenatie en Noord Natie fuseren tot Hesse Noord Natie. Van gestel: “Beide namen hebben een stevige reputatie. Naar analogie met SN Brussels Airlines bespaart dit ons heel wat kosten, omdat we niet per se alles moeten herschilderen. Al sluit ik niet uit dat het op termijn iets wordt als PSA-HNN.”
Onder voorbehoud: eind maart: De werken aan het Deurganckdok worden heropgestart. PSA koopt de meerderheid in HNN.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier