Theater : de grote drie

Een blik op het theaterjaar van de drie grote stadsgezelschappen.

Met de première van Yasmina Reza’s “Kunst” heeft de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) als eerste van de drie grote stadsgezelschappen zijn nieuwe theaterseizoen ingeluid. Deze week volgen de KNS en het NTG met respectievelijk Dom Juan en Midzomernachtsdroom.

Voor de meeste emoties de afgelopen maanden zorgde de Antwerpse Koninklijke Nederlandse Schouwburg, niet in het minst door de als groots aangekondigde fusie-operatie met Blauwe Maandag Compagnie. In afwachting van de komst van Luk Perceval als artistiek leider van het nieuwe gezelschap dat Het Toneelhuis zal heten, werkt Ilse Uitterlinden als directeur ad interim de reeds vorig jaar geplande programmering af. Het gevaar dat het echt maar een overgangsjaar wordt, is niet denkbeeldig. Toch dienen zich met name in de kleine Cinema Tokio een aantal boeiende projecten aan, zoals de monoloog Eros en de eenzame man naar Louis Paul Boon door Tom Van Dyck, en een enscenering van Peter Shaffers Equus door musicalmens Frank Van Laecke. De Bourlaschouwburg blijft voorbehouden aan het klassieke repertoire, met onder meer Molières Dom Juan, Harold Pinters De thuiskomst, Carlo Goldoni’s De knecht van twee meesters in een bewerking van Arturo Corso met muziek van Wannes van de Velde, en Anton Tsjechovs De meeuw in een regie van Albert Lubbers.

Diezelfde Albert Lubbers tekent voor de openingsproductie “Kunst” ( nvdr.- de aanhalingstekens horen bij de titel) in de Brusselse KVS, het enige van de drie gezelschappen dat vooralsnog in een niet-gerestaureerd gebouw gehuisvest is. Daar komt eind dit seizoen verandering in, wanneer de deuren van de oude KVS dichtgaan en er eindelijk werk wordt gemaakt van de hoogdringende renovatie. Die omstandigheden dwongen intendant Franz Marijnen tot een eerder sober seizoen, met slechts vijf nieuwe producties. Marijnen zelf regisseert het gloednieuwe Top Dogs, een stuk van de Zwitserse auteur Urs Widmer, dat zich afspeelt onder ontslagen topmanagers.

Bij het Nederlands Toneel Gent (NTG) waait de nieuwe wind al een aantal maanden, sinds het aantreden van Jean-Pierre De Decker als artistiek directeur. De spelersgroep werd zo goed als volledig vernieuwd, bij de regisseurs vallen vroegere Blauwe Maandaggezichten op als Guy Van Sande en Stany Crets. Van Sande regisseert twee producties waaronder Frank Wedekinds Voorjaarsontwaken ; Crets pakt uit met Drama’s uit het courante leven van de vergeten Franse humorist Pierre Cami. Jean-Pierre De Decker zelf brengt Terrence McNally’s Masterclass met Chris Lomme in de rol van operadiva Maria Callas. Goed om weten is dat de drie stadsgezelschappen sinds kort bussen inleggen naar mekaars voorstellingen en een gezamenlijk combinatie-abonnement aanbieden.

P. Anthonissen

Inlichtingen en plaatsbespreking : tel.(03)231.07.50 of 03/234.12.40 (KNS) ; (02)217.69.37 (KVS) ; (09)225.32.08 (NTG).

La Clemenza di Tito Geen verbluffende voorstelling, wel veel mooie stemmen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content