TERUG NAAR CONGO

Cultuurverschillen bij het handeldrijven met verre landen worden vaak overroepen. Dat ervaart De Koloniaal, een kersverse franchiseketen van speciaalzaken in oude koloniale meubels.

Boomschors ligt op de vloer, maïskorrels vloeien uit glazen potten, strandzand werd op de vloer gestrooid. Op die bodem staan tafels, meubelen, houten beelden, kandelaars, bruidskoffers, stoelen. De Koloniaal is de nieuwe naam van een gewezen metaalatelier in Jabbeke, sinds november vorig jaar omgevormd tot een speciaalzaak voor oude koloniale meubelen. “Voor het eerste boekjaar, dat loopt tot einde 1998, hadden we een omzet van vijf miljoen frank voorzien. Die zullen we ruimschoots halen. Voor het tweede boekjaar gaan we naar tien miljoen. De tijd is rijp voor onze producten,” lacht uitbater Jacques Matthys.

Met De Koloniaal zet de nv EMD, wat staat voor European Market Development, een nieuwe stap naar zijn doelpubliek. Het bedrijf werd in 1989 opgericht en importeert en verdeelt overzeese producten. Het gaat in hoofdzaak om meubelen en woonaccessoires. Het meest verkochte product van EMD zijn inlegmeubelen uit Egypte. Om die verkoop in goede banen te leiden, werd in 1991 een apart dochterbedrijf opgericht, de nv Stylinia Furniture. “EMD is het managementbedrijf. Stylinia Furniture zorgt voor de aankoop, de verkoop en de handel van het meubilair uit Egypte. De merknaam en het logo heet Stylinia,” verklaart zaakvoerder en belangrijkste aandeelhouder Rudy Van Nuffelen.

Uit elf landen worden meubelen geïmporteerd: onder meer India, Centraal-Amerika, Afrika en Indonesië. “We werken met kleine opkopers. De voorbije tien jaar hebben we een heel sourcing-netwerk ontwikkeld. Echte contracten hebben we niet, meer losse, pragmatische contacten. Cultuurverschillen bij het handel drijven worden vaak overroepen.”

De producten van Stylinia Furniture worden in vijftien meubelzaken in Vlaanderen en Brussel verdeeld. Het gaat om onafhankelijke winkels, maar ze moeten een aparte plaats reserveren voor het gamma van het bedrijf. Met De Koloniaal gaat zaakvoerder Rudy Van Nuffelen nog een stap verder, en start een franchiseketen met een deel van het gamma, oude koloniale meubelen. Zij maken vandaag een derde van de omzet, die in 1997 32 miljoen frank bedroeg. Een vijfde van de verkoop wordt geëxporteerd naar buurlanden. Maar voorlopig richt Rudy Van Nuffelen al zijn pijlen op Vlaanderen en Brussel. “Het marktpotentieel bedraagt 25 goede verkooppunten,” becijfert de zaakvoerder van het vier werknemers tellende bedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content