“Technologische voorsprong uitbouwen”

Het familiale Resilux uit Wetteren is een internationale speler geworden. De groei is verzekerd want steeds meer consumenten vervangen glas, tetra en blik door PET.

De grond moet zeer vruchtbaar zijn in Wetteren. Niet alleen kweken de siertelers er de mooiste azalea’s, ook Vlaamse industriële parels als Recticel en Resilux gedijen er goed.

Nog geen acht jaar geleden startte de familie De Cuyper de productie van PET (polyethyleen teraphtalaat) preforms. Deze preforms worden bij de klant geblazen tot flessen. Ondertussen is Resilux de nummer drie in Europa geworden. De 217 personeelsleden van de vestigingen in België, Spanje, Griekenland, Rusland, Zwitserland en de Verenigde Staten realiseerden in 2000 een omzet van meer dan 100 miljoen euro. Vorig jaar kwam er nog een vestiging in Hongarije bij.

“Dit jaar plannen we geen overnames,” zegt Dirk De Cuyper, gedelegeerd bestuurder van Resilux. “Alle aandacht gaat nu uit naar het uitbouwen van onze technologische voorsprong.” Dit is duidelijk iets wat de bedrijfsleiding na aan het hart ligt. Zo worden er bijvoorbeeld alleen naakte machines aangekocht die dan in het bedrijf afgesteld worden. Op die manier blijft de knowhow binnen de vier muren in Wetteren.

De expansie zal dit jaar dus van de interne groei moeten komen, maar De Cuyper is er gerust in. “Ten eerste wordt glas steeds meer vervangen door PET. Zwitserland, dat toch een reputatie heeft op het vlak van milieubewustzijn, kiest bijvoorbeeld resoluut voor PET. Een tweede evolutie die in onze kaart speelt, is de opkomst van de kleinere PET-flessen van 33 centiliter ten nadele van de grote 150-centiliterflessen. Daardoor kunnen wij tot vijfmaal meer preforms verkopen. Ook de consumptie van flessenwater blijft toenemen. Dat komt niet alleen door de veranderende cultuur met meer aandacht voor gezondheid. In veel zuiderse landen verdwijnt het kraantjeswater gewoon. Tot slot zijn PET-flessen dankzij de technologische vooruitgang nu warmtebestendig geworden. Dat opent de deur naar nieuwe markten zoals fruitsap, melk en yoghurt.”

In 1997 vroeg Resilux een notering aan op de Beurs van Brussel. “De kapitaalverhoging die daarmee gepaard ging, diende om onze expansie te financieren,” legt De Cuyper uit. “Nu is de behoefte aan vers kapitaal veel minder groot want het bedrijf genereert voldoende cashflow.” De internationale verpakkingsindustrie wordt gekenmerkt door een verregaande consolidatie. Is Resilux zelf een overnameprooi geworden? De Cuyper: “Alles wat wij doen, staat in het teken van onze aandeelhouders. Als zij er belang bij hebben, dan sluiten wij niets uit.”

D.V.T.

RESILUX NV

Cijfers in miljoen euro20001996

Omzet81,1227,31

Cashflow13,812,3

Personeel6736

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content