Symbolische luxe

Fabrikanten van mechanische horloges van topniveau hebben altijd veel belang gehecht aan de esthetiek. Wanneer de mode zich voor het horloge interesseerde, had ze echter alleen oog voor het uiterlijk. Nu verandert dat: ook de grote namen van de mode lanceren superieure mechanische horloges. Chanel bewijst het.

Het even goedkope als nauwkeurige kwartsuurwerk heeft de horlogesector gedemocratiseerd. Sinds Swatch op het toneel verscheen, hebben heel wat mannen en vrouwen een horloge voor elke dag of gelegenheid. De gamma’s zijn verruimd met modellen voor alle soorten situaties. Dat kan, want de industrialisering, de grondstoffen en de technologie zijn betaalbaar.

Toch heeft het mooie, mechanische horloge nooit de handdoek in de ring gegooid. Het maakt zelfs een comeback, parallel met het succes van het kwarts. Sinds de verschijning van de kwartshorloges hebben de modemerken, zelfs de duurste, zich er lange tijd toe beperkt een kwartsmechanisme in een mooi jasje te stoppen. Maar nu het mechanische horloge succes blijft kennen, nemen ze het op in hun assortiment en pakken ze uit met mechanische modellen, die dankzij hun ziel vooral op mannen een grote aantrekkingskracht uitoefenen.

Nieuwe wind.

Hoewel het door de prestigieuze Zwitserse fabrikant ETA geleverde mechanisme van de nieuwe J12 van Chanel – de naam komt van een wedstrijdzeilboot, de volbloed van de zee – niet revolutionair is, doet het ontwerp- en assemblage-atelier van Chanel in Bienne (250 werknemers) een nieuwe wind waaien in de wereld van het Swiss Made horloge. Dankzij het zoeken naar nieuwe materialen is de J12 namelijk een juweeltje geworden dat chique en sportief tegelijk oogt – een trend die in het topgamma algemeen lijkt te worden.

Volgens Philippe Mougenot, algemeen directeur Horlogerie “is Chanel het aangewezen merk om in deze sector sportieve objecten te creëren. Coco Chanel staat immers bekend als de uitvindster van de sportswear”. Bovendien heeft Karl Lagerfeld voor de herfst-wintercollectie 2000 een lijn van skikleding gepresenteerd waarvan het wit mooi afsteekt tegen het diepe zwart van de J12. Sportief betekent echter niet goedkoop, en zeker niet bij Chanel. “Bij de J12 is sport meer synoniem met een zen-mentaliteit dan met een competitieve mentaliteit,” zegt Mougenot.

Het merk gaat met zijn tijd mee door het belang van het thema lifestyle te benadrukken. De chique verhuist van de wereld van de luxe naar die van de vrije tijd. Luxe is niet alleen meer een uiting van welstand, maar ook van een manier van leven. Het is natuurlijk allemaal symbolisch: de J12 is waterdicht tot op 200 meter, maar de modale klant zal er niet mee gaan duiken – net zoals hij zijn terreinwagen niet gebruikt om de jungle te doorkruisen maar wel om in de stad een dynamisch, vlot imago te scheppen.

Sinds 1987.

Chanel Horlogerie bestaat sinds 1987. De J12 is zijn eerste automatische mechanische model (met een loopreserve van 42 uur). Bovendien is het een model voor mannen, het bewijs dat het merk, dat vroeger uitsluitend geklede dameshorloges uitbracht, ambities heeft in de horlogesector. “Het is trouwens niet uitgesloten dat Chanel in de toekomst mechanische horloges met complicaties zal lanceren,” aldus Mougenot.

Het nieuwe van de J12 is het materiaal van de armband met dubbele sluiting. Of beter, de materialen, want Chanel gebruikt ceramiek én rubber (er bestaat ook een model van waterdicht leer) voor de met de hand geassembleerde onderdelen.

Volgens Mougenot draagt een man slechts twee juwelen: zijn horloge en zijn manchetknopen. En hoewel de praktische noodzaak van een horloge steeds kleiner wordt – de tijd wordt overal getoond – maakt een gsm als juweel weinig kans.

De J12, het vijfde model van het merk, is ontworpen door Jacques Helleu, de oprichter en artistiek directeur van Chanel Horlogerie. Toen de ontwikkeling van de J12 in 1995 van start ging, was het hoofddoel het vinden van een materiaal en een kleur die de identiteit van Chanel perfect zouden weerspiegelen. Het moest ook, zoals zijn voorgangers, die allemaal nog in productie zijn, een klassiek horloge worden. Mougenot besluit: “Het woord ‘voorbijgaand’ heeft bij Chanel geen plaats… kijk maar naar het parfum Chanel N° 5, dat in 1921 werd gecreëerd.”

serge vanmaercke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content