Suzanne Chojnacki. Als het lukt met kleren waarom dan niet met handtassen

Eind jaren ’20 stond Chaïm Chojnacki aan het hoofd van een kleine leerlooierij in het Poolse Lodz. In 1931 kwam hij met zijn gezin in Anderlecht wonen, in een eenvoudig huis aan de Herzieningslaan, en begon er handtassen te maken. Anno 1995 gaat de bvba Chomax de internationale toer op met een nieuw koncept : Belgian Designers.

SERGE VANMAERCKE

FOTO : GERALD DAUPHIN

Chomax heeft altijd goede dingen gemaakt die zich situeren in de middenklasse en soms in de hogere klasse. Vandaag staat dit kleine familiebedrijf aan de top van al wat design is in de sektor van de handtassen. Een Belgische vrouw die meer dan 12.000 frank aan een handtas besteedt, kiest voor Delvaux of Hermès bijvoorbeeld. Maar kwaliteitstassen vindt men nu ook tussen 7000 en 12.000 frank. Ze zijn bovendien ontworpen door talentvolle Belgische ontwerpers, samengebracht onder het label Belgian Designers, dat dit jaar door Chomax wordt gelanceerd.

De familie

en de werknemers kunnen al tientallen jaren bogen op een degelijke vakkennis, maar de Chomax handtassen zelf waren ietwat banaal om niet te zeggen oubollig geworden. Toch vinden dergelijke tassen nog afzet : sommige klanten kopen ze al drie generaties lang.

Enige tijd geleden wilde de 67-jarige Etienne zoon van Chaïm Chojnacki met pensioen (maar hij is er nog altijd). Zijn dochter Suzanne, veertig jaar jong en tot voor kort pr-manager van een rekruteringsbureau, besliste de onderneming van de ‘ondergang’ te redden en de job van de negen werknemers, waaronder neef Elias, veilig te stellen. Eerste initiatief, de Chomax-handtassen kregen een label : Charanne (samentrekking van Charles haar broer en Suzanne). Kort daarop volgde een tweede projekt. In haar vorige beroepsleven kwam Suzanne vaak in kontakt met jonge mensen die werk zochten. Aanwerven stond niet meteen op het programma van Chomax, maar het kleine familiebedrijf wilde wel een beroep doen op Belgische designers om zijn gamma te vernieuwen.

Suzanne Chojnacki wist dat de opleiding in ons land zeer degelijk was confer het sukses van de Belgische modeontwerpers en wendde zich tot de afdeling ‘style’ van vijf Belgische akademies, waaronder Ter Kameren, Gent en Antwerpen. Als het lukt met kleren, waarom dan niet met handtassen… De reakties waren entoesiast : ontwerpen, prototypes, selekties, produktie volgden in een handomdraai.

De lijn

is geometrisch en minimalistisch. De kleinhandel draait op volle toeren, Suzanne verzorgt haar eigen publiciteit. Het betreft wel degelijk een produkt van onberispelijke kwaliteit. De Belgische modepers reageert al even positief en het sukses laat niet op zich wachten. Er is belangstelling uit verre landen als China, Hongkong, Japan en Maleisië. Maar tot nog toe is er geen sprake van in het buitenland te produceren.

Het vervaardigen van één enkele handtas vergt ongeveer vier uren werk. “Als we sukses blijven boeken, zijn er drie oplossingen : onderaanneming, een joint venture of nieuwe eigen investeringen. We zien wel. ” Aan het woord Suzanne Chojnacki die weigert te vertellen hoeveel tassen er reeds verkocht zijn sedert de lancering van het gamma Belgian Designers.

Dit jaar tekenden drie Belgische ontwerpers een eerste kollektie van 11 modellen : Anne-Sophie de Campos (Doornik, 1971), Orit Militscher (Tel Aviv, 1952) en Lieve Gerrits (Wilrijk, 1971).

Belgian Designers

is verkrijgbaar in verscheidene lederwarenzaken in ons land, maar heeft sinds kort ook een vitrine in de prestigieuze Koninginnegalerij in Brussel. In 1996 zal de kollektie werk omvatten van acht ontwerpers, in totaal een twintigtal modellen. Chomax koestert de ambitie jaarlijks twee kollekties te produceren. De volgende staat op de agenda voor de maand november dit jaar.

Het ‘moederhuis’ staat in voor de produktie van elke tas. De ontwerper ontvangt een of meer eksemplaren en deelt in de winst van elk verkocht eksemplaar. Het label Belgian Designers en de naam van de ontwerper wordt in elke tas aangebracht.

Patrick Henderiks, beheerder bij Natan dat het produkt verkoopt in zijn nieuwe boetiek in de Naamsestraat in Brussel, vindt dit een goede aanpak voor een overigens uitstekend produkt met een prima afwerking. Henderiks werd vooral bekoord door “de eenvoud en de pure lijnen” van de tassen en hun “praktisch aspekt”.

Chomax. Tel : (02) 521.14.25

Links : een tas van Lieve Gerrits. Midden : Orit Militscher. Rechts : Anne-Sophie de Campos.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content