SUPERCLUB
SLUITING NOODZAKELIJK ?
Verleden week maakte Philips bekend dat het op 1 april de deuren sluit van zijn Belgische dochter Superclub. Volgens de bedrijfsleiding van de Nederlandse elektronicaproducent maakten de aanhoudende verliezen een verdere exploitatie onverantwoord. Constant Busch, de gewezen topman van Philips die in 1991 naar Superclub werd gestuurd om er financieel orde op zaken te stellen, is teleurgesteld over deze beslissing : “Toen wij bij de overname in 1991 de slechte toestand van het bedrijf ontdekten, dachten wij met verse miljarden de zaak recht te trekken. Na enige tijd realiseerden wij ons echter dat het noodzakelijk zou zijn om het winkelconcept zelf volledig te wijzigen. De winkels moesten herplaatst en heringericht worden. Het probleem daarbij was dat Philips geen ervaring had met de distributiesector.”
Om die reden werd Pieter Fitters door Philips van bij de winkelketen Blokker weggehaald. Hij werkte een strategie uit waarbij de Superclub-winkels een pakket aan multimedia home entertainment zouden aanbieden op commercieel aantrekkelijke locaties. Een duur concept in een zeer concurrentiële markt, zo bleek. Zijn doelstelling was om in ’97 met de groep winstgevend te zijn. “Dat was perfect haalbaar,” aldus Fitters, die eveneens het sluitingsscenario betreurt. “Ongeveer de helft van de winkels maakte winst. De andere zouden ongetwijfeld volgen.”
Die boodschap werd evenwel niet gehoord door Cor Boonstra, sinds oktober 1996 de nieuwe president van Philips. Het Nederlandse moederbedrijf kon de opgestapelde verliezen niet langer aanzien en ontsloeg Pieter Fitters. In ’95 boekte Superclub Retail, dat de winkels uitbaatte, een verlies van 737 miljoen frank op een omzet van 1 miljard. Het eigen vermogen bedroeg eind ’95 nog maar 142 miljoen frank. Ook Superclub-dochter Ticket een reisbureau boekte in 1995 een verlies van 4 miljoen frank op een omzet van 233 miljoen frank. Immo Superclub sloot 1995 dan weer af met een verlies van 15,5 miljoen op een omzet van 14 miljoen en een negatief eigen vermogen van bijna 83 miljoen. Superclub Services boekte een verlies van 133,6 miljoen en had een negatief eigen vermogen van 295 miljoen. Dat is trouwens overladen met 8,5 miljard frank schulden. Eenzelfde beeld bij het Leuvense bioscoopcomplex SuperCity 1, waar op een omzet van 124 miljoen een verlies werd geboekt van 41 miljoen. Alleen Superclub Trading, de inkoopafdeling van de groep, deed het minder slecht. Op een omzet van 1,4 miljard was er in 1995 een winst van… 8 miljoen.
Dat Superclub dit jaar winst zou maken, leek voor Philips-baas Cor Boonstra en zijn rechterhand Jan Konings uitgesloten. In totaal pompte Philips in Superclub zo’n 30 miljard frank. Daarvan moet in wezen alleen de verkoop van het Amerikaanse Superclub worden afgetrokken. Deze tak werd verkocht voor 5,2 miljoen aandelen in Blockbuster, nadien omgeruild in aandelen Viacom. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, vormt dit pakket slechts 28 % van het totale pakket Viacom-aandelen dat Philips op zeker ogenblik bezat. De 16 miljard frank die de verkoop van die aandelen opbracht, heeft dus maar voor 28 % betrekking op Superclub en niet voor de volle 100 %.
SUPERCLUB Gewezen Philips-toplui blijven overtuigd van de levensvatbaarheid van de winkelketen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier