Stoer en luxueus
De V-Klasse, de monovolume van Mercedes, biedt een ruim en comfortabel interieur en een prettig rijgedrag voor een redelijke prijs.
Eindelijk is hij er, de monovolume van Mercedes. De V-Klasse is het allereeerste model van het Duitse merk dat op de voorwielen wordt aangedreven. Naast de voorwielaandrijving is er nog een tweede primeur : dit is ook de eerste Mercedes die buiten Duitsland wordt gebouwd. De V-Klasse is rechtstreeks afgeleid van de Vito, de nieuwe gamma middelzware en zware bestelwagens van Mercedes die in het Spaanse Vitoria geproduceerd wordt. Volgend jaar volgt een vierwielaangedreven vrijetijdsauto die in de VS gebouwd zal worden, en later is het de beurt aan de Smart-stadsmus (joint venture tussen Swatch en Mercedes) die in het Franse Hambach van de band zal rollen.
De V-Klasse wordt aangeboden met twee motoren uit de C-Klasse, een benzine en een diesel (98 pk). Iets later zal een derde krachtbron verkrijgbaar zijn, de VR6 van Volkswagen en dat is meteen de derde primeur. Mercedes-Benz kan immers geen eigen V6 in het vooronder monteren, wegens onvoldoende plaats.
Wat het design betreft, is er heel weinig gelijkenis tussen de Vito en de V-Klasse. Deze laatste valt immers veel meer op door zijn stoer en massief uiterlijk en de schijnbaar grote buitenafmetingen (hoewel hij 15 cm korter is dan de E-Break). Met de drie uitrustingsniveaus “Trend”, “Fashion” en “Ambiente” voldoet Mercedes-Benz aan de meest uiteenlopende eisen van de moderne klanten.
Wij maakten een uitgebreide testrit over besneeuwde en spekgladde wegen met de “Ambiente”. Deze versie onderscheidt zich door een exclusief interieur met standaard lederen bekleding, zes individuele (naar ons gevoel te zware) fauteuils, airconditioning, een opbergvak voor waardevolle voorwerpen en desgewenst een koelbox. Zelfs een design-paraplu behoort tot de standaarduitrusting. Wij draaiden de tweede en derde stoelenrij naar elkaar toe en klapten de twee tafeltjes uit die gemonteerd zijn in de middenconsole tussen de fauteuils. Op die manier werd de auto eigenlijk meer een soort rijdende conferentieruimte.
Het rijgedrag van de V-Klasse hoeft in geen enkel opzicht onder te doen voor dat een Mercedes berline. De monovolume laat zich zeer veilig besturen dankzij de elektronisch gestuurde luchtvering op de achteras, de versnellingsbak met verhoudingen die aan het vermogen zijn aangepast, de feilloos werkende tractiecontrole en de doeltreffende schijfremmen met remkrachtversterker, ABS en elektronische remkrachtverdeling. Onze enige kritiek : de bijna twee ton wegende V 230 springt iets te gulzig om met de dure benzine.
PATRICK OP DE BEECK
Mercedes-Benz V-Klasse Een robuuste monovolume met een zeer moduleerbaar en luxueus interieur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier