STICHTING MARKETING

Vorige week heeft de Stichting Marketing een nieuw initiatief aangekondigd: Master Marketeers. Een persbericht geeft meer uitleg: “De verkozen kandidaten hebben in de loop van de jaren hun sporen verdiend in de marketing en zijn doorgegroeid tot een topmanagementfunctie bij vooraanstaande bedrijven en instellingen in België. (…) Hun rol is op een actieve manier het marketingvak als een volwaardige managementdiscipline te verpersoonlijken en verder mee uit te bouwen”. De functie gaat in op 1 januari 2001.

Het is de vraag in hoeverre Stichting Marketing met dit nieuwe initiatief zichzelf niet zal beconcurreren. Sinds 1994 verkiest ze immers elk jaar een Marketeer van het Jaar. Marc Michils, voorzitter van de Stichting Marketing en één van de topmanagers van het reclamebureau Quattro-D’Arcy: “Bij de Marketeer van het Jaar bekronen we telkens een jaar- of merkprestatie. De Master Marketeer daarentegen zal een carrièreprestatie in de schijnwerpers zetten en vormt een middel om kwalitatieve normen voor het marketingvak uit te tekenen.”

Stichting Marketing is voor de uitwerking van het nieuwe concept te rade gegaan bij de Nederlandse marketingorganisatie NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) én bij de Britse vakbroeders, die de titel van Registered Marketeer uitreiken. De kandidaten worden beoordeeld op basis van diverse criteria en kunnen alleen maar via een peter worden benoemd.

Voor de eerste lichting heeft de directieraad van Stichting Marketing zelf de kandidaten voorgesteld. De lijst (negentien namen) leest als een ‘Wie is Wie’ van twintig jaar topmarketing in België: Pierre Brusselmans (senior vice-president consumer & craftsmen adhesives Henkel KGaA Düsseldorf, Marketeer van het Jaar 1994), Fred Chaffart (voorzitter raad van bestuur Toerisme Vlaanderen, ex- P&G, ex- Tiense Suiker, ex- Generale Bank), Jos Clijsters (algemeen directeur marketingretail Fortis Bank, oud-voorzitter Stichting Marketing), Didier Dallemagne (national manager Unilever Belgium), Willy Delvaux (algemeen directeur Procter & Gamble België-Nederland, voorzitter Raad voor de Reclame), Jan Goddaert (management & marketing consulting JG & Partners, ex- Mars, ex- Côte d’Or, ex-Douwe Egberts, ex- Ter Beke, ex- VTM), Hendrik Hendrickx (directeur Censydiam, oud-voorzitter Stichting Marketing), Chris Meyers (gedelegeerd bestuurder Family Service, ex- P&G, ex- Danone, ex- Y&R, oud-voorzitter Stichting Marketing), Frank Meysman (voorzitter raad van bestuur Sara Lee/DE), Johan Mussche (voorzitter en CEO van Spector), Luk Temmerman (chief commercial officer Telenet, ex- Rank Xerox, ex- Belgacom, oud-voorzitter Stichting Marketing), Johnny Thijs (CEO Ter Beke, ex- Master Foods, ex- Côte d’Or-Jacobs Suchard, ex- Interbrew), Robert Torck (chief operating officer, lid van het uitvoerend comité De Post, ex- Unilever, ex- Mölnlycke, ex- Tabacofina, ex- Campina), Marleen Vaesen (voorzitter DE-België), Philippe Vander Putten (gedelegeerd bestuurder Proximus, ex- P&G, ex- L’Oréal, ex- Kraft Jacobs Suchard, Marketeer van het Jaar 1994), Rosette Van Rossem (directeur Medialogue, ex- Unilever, ex- Ogilvy, ex- McCann-Erickson), Cyriel Van Tilborgh (directeur provincie Oost-Vlaanderen KBC, ex- Bank J. Van Breda, oud-voorzitter Stichting Marketing), Jean-Pierre Wanquet (managing director Ipsos Insight, ex- Marketing Unit, oud-voorzitter Stichting Marketing) en Veerle Wuyts (country manager Microsoft België-Luxemburg).

Vanaf 2002 zal een college van Master Marketeers zich over de voorgestelde kandidaturen buigen. Michils: “Het is niet de bedoeling om tot honderden Master Marketeers te komen. Dit is een inhaalbeweging. De volgende jaren zullen er maar enkele kandidaten worden benoemd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content