Sterren en klassen

Visa International deed een onderzoek naar de reiskosten van zakenreizigers. We bekijken de resultaten in twee afleveringen.

Het onderzoek liep in mei en juni 1997 en de 1253 ondervraagden waren vooral managers (51 %) en directeurs (35 %) uit de privé-sector (95 %). Wat het onderzoek voor ons interessant maakt, is dat er naar het onkostengedrag gekeken werd van zes nationaliteiten : Belgen, Britten, Fransen, Duitsers, Italianen en Spanjaarden.

Eerste vraag : hoe worden reizen geboekt ? Blijkt dat 56 % van de ondervraagden een beroep doet op een reisagent, 35 % boekt via een reisafdeling binnen het bedrijf zelf en slechts 9 % wendt zich rechtstreeks tot de vervoerder. De rechtstreekse boekingen liggen het hoogst in Spanje (14 %), het laagst in ons land (6 %). Belgische zakenlui doen daarentegen wel vaker dan alle andere collega’s een beroep op de reisagent als tussenschakel (60 %).

Rechtstreeks boeken is een veel vaker voorkomend verschijnsel bij het reserveren van hotelkamers. Zo’n 28 % van de frequent travellers bespreekt een kamer zonder tussenpersoon, 27 % schakelt de reisagent in en 37 % de interne reisafdeling. Twee vaststellingen dringen zich op. Een : wanneer zakenreizigers tevreden zijn over een hotel, blijven ze komen en boeken ze rechtstreeks. Twee : gelet op de verhouding tussen de boekingen voor hotels en verplaatsingen, ligt er nog een heel terrein open voor call centers en andere reservatiesystemen van luchtvaartmaatschappijen.

Interessante vaststelling uit het onderzoek is ook dat de meerderheid van de bedrijven er één of andere reispolitiek op nahoudt. Alles bij elkaar geeft 82 % van de ondervraagden toe dat hun onderneming richtlijnen terzake hanteert ; en hoe groter het bedrijf, hoe vaker die richtsnoeren terugkomen. Terwijl van de kleinere ondernemingen (tot 50 werknemers) slechts 69 % een reispolitiek uitstippelt, is dat bij de grote broers (meer dan 500 werknemers) 91 %.

De reispolitiek kan uiteenlopende vormen aannemen. Zo hanteert 65 % van de bedrijven vaste regels voor de klasse waarin personeelsleden mogen vliegen. Restricties in verband met het aantal sterren van hotels, gelden slechts bij 44 % van de bedrijven. Ook legt minder dan één derde van de ondernemingen (30 %) op om te boeken bij één bepaalde luchtvaartmaatschappij of bij een alliantie van carriers. En : amper 21 % dringt aan op boekingen bij één bepaalde hotelgroep.

Vanzelfsprekend peilde Visa ook naar het gebruik van de diverse betaalmiddelen. Van dit luik uit het onderzoek onthouden we dat 54 % van de ondervraagden een kredietkaart van het bedrijf bezit (België scoort het hoogst met 62 %). En dat travellerscheques of eurocheques zelden mee naar het buitenland gaan. De enige uitzonderingen : Belgen en Duitsers reizen veel (13 en 23 %) met eurocheques als één van hun betaalmiddelen, Britten met travellerscheques (22 %). In andere landen scoren beide betaalmiddelen nergens hoger dan 10 procent.

MARK VRIJENS

Volgende week : Belgische bedrijven zijn gul.

Betalen op reis Travellerscheques en Eurocheques worden door zakenlui weinig gehanteerd als betaalmiddel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content