STELLA
De rode draad
Met een massabijeenkomst voor klanten, leveranciers, pers en eigen personeel liet Interbrew op 14 maart weten dat rood weer de kleur is geworden van Stella Artois. “De rode bak is eigenlijk altijd al de ‘huisbak’ van Stella geweest, ” zegt Jan Coucke, die verantwoordelijk is voor de externe relaties bij de brouwerij. Reklame-artikelen, zoals parasols en dies meer, zullen eveneens in het rood uitgevoerd worden.
Zeven jaar geleden onderging Stella Artois een serieuze face-lift ; de pils kwam op de markt in een slanke, ietwat up-market fles en in een bruine bak. Coucke : “Die bruine bak verdwijnt nu. Men zal de vraag stellen waarom toen niet meteen een rood eksemplaar is gebruikt. In die periode bestond er echter nog geen rode cadmium-vrije bak. Die was er alleen in het bruin. ” Een nadeel van de bruine kleur was ook de geringe visibiliteit in de verkooppunten : de bruine bakken van Stella Artois sprongen niet zo in het oog als de gele van Jupiler of de rode van Cristal-Alken en Kronenbourg.
Ook de slanke fles zal verdwijnen ; ze wordt vervangen door dezelfde fles als die van Jupiler. “Wij denken dat die fles de referentie op de markt zal worden, ” aldus Coucke. Wil dit zeggen dat men afstapt van de positionering tussen Loburg en Jupiler, dat Stella weer een wat volkser biertje wordt ? Coucke zegt daarop dat het zeker niet de bedoeling is om Stella Artois in ons land te “up-marketen”.
Interbrew zal ook de kommunikatie rond het merk aanpassen. De spotjes met de Mexicanen en de Japanners (goed voor kreatieve prijzen in ons land) worden afgevoerd. Jan Coucke : “We gaan naar kommunikatie rond evenementen. We kopen ons in op belangrijke muziekfestivals voor de jeugd, zoals Torhout/Werchter en het Sfinks-festival. Het gaat er niet alleen om ons produkt daar te hebben ; we zullen ook laten weten dat de mensen naar die festivals kunnen dankzij Stella Artois. Dat doen we door in de periode rond die evenementen tv-spotjes in die zin te brengen. Daar is ook steeds een wedstrijd aan verbonden. De rode draad is de sfeer, het sociale, mensen die elkaar opzoeken. “
Hoe staat het eigenlijk met Stella Artois op de markt ? De pilsbieren gaan achteruit, maar blijven met 70 % van de markt nog altijd de grootste bron van inkomsten. Stella neemt 20 % van die pilsplas voor zijn rekening. De aktiviteiten rond het merk hebben er tot nu toe voor gezorgd dat de positie van Stella Artois stabiel is gebleven.
OPNIEUW ROOD De rode bak is eigenlijk altijd al de “huisbak” van Stella Artoisgeweest.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier