Stijn Fockedey
Starters mogen zich geen kerktorenmentaliteit aanmeten
Digitalisering en globalisering zullen de wereld nog kleiner maken. Daarom moeten Vlaamse bedrijven meer internationaal denken. En ja, soms ook verhuizen.
Digitalisering en globalisering zullen de wereld nog kleiner maken. Daarom moeten Vlaamse bedrijven meer internationaal denken. En ja, soms ook verhuizen.
De voorbije 60 jaar is ondernemen in Vlaanderen niet eenvoudig geweest, maar het was tenminste voorspelbaar. Een retailer richtte zich in de eerste plaats op de Vlaamse consument. Een typische kmo uit de industrie, de diensten of de logistiek kon profiteren van het enorme voordeel dat België op het kruispunt van drie grote economieën ligt. We hebben daar eeuwen munt uit geslagen, maar de globalisering doet de waarde van onze centrale ligging zienderogen verminderen. Het economische zwaartepunt verschuift naar het oosten en daardoor verleggen de handelsstromen zich ook.
De digitalisering en de verspreiding van het internet hebben de wereld nog kleiner gemaakt. Iedere dag worden we met onze neus op de feiten gedrukt: andere regio’s halen Vlaanderen in. Net zoals de rest van de samenleving geven ondernemers maar al te graag het politieke beleid de schuld voor ons krimpende aandeel in de wereldeconomie. Maar daarmee sluit de bedrijfswereld de ogen voor een ongemakkelijke realiteit. De politiek is niet verantwoordelijk voor de achterhaalde strategie van bedrijven. Een beter ondernemersklimaat en een efficiëntere, slagkrachtiger overheid zijn geen wondermiddelen. De attitude van ondernemers zal radicaal moeten veranderen. Zij zijn evenmin voorbereid op het nieuwe digitale tijdperk.
In verschillende sectoren tekenen jonge bedrijven nu al hun eigen doodvonnis door enkel lokaal te denken. Het lijkt perfect verdedigbaar zich in een eerste fase op de lokale markt te concentreren en later aan expansie te denken. Maar tegenwoordig is de realiteit dat een veel agressievere en ambitieuzere concurrent tegen dan al een onoverbrugbare voorsprong heeft uitgebouwd in de rest van de wereld.
Er zit maar één ding op: al van bij de opstart veel ambitieuzer zijn en internationaler denken. Door de exploderende verkoop via het internet is de afzetmarkt voor een lokale retailer niet meer beperkt tot het kleine Vlaanderen. Hij kan verkopen in heel West-Europa. Voor veel bedrijven uit de industrie of dienstensector is de volledige wereld misschien niet een potentiële afzetmarkt, maar de concurrentie komt nu wel uit alle hoeken.
Showpad is een mooi voorbeeld van hoe het wel moet. De initiatiefnemers dachten van in het begin internationaal, met succes als resultaat. Het Gentse platform om bedrijfs- en verkooppresentaties te delen via tablets charmeert wereldwijd topbedrijven. Dankzij een samenwerking met de Amerikaanse softwaregigant Jive heeft de start-up een voet tussen de deur bij de grootste multinationals.
Dit jaar opent Showpad een kantoor in de VS en misschien zal het zwaartepunt ooit naar daar verhuizen. Als het zo ver komt, laat ons dan alstublieft niet collectief zitten zeuren over het vertrek van zulke talenten. We zouden moeten applaudisseren. Wie de Ronde van Frankrijk wil winnen, gaat ook niet enkel in de Vlaamse Ardennen trainen. Er zijn te weinig Vlamingen met internationale sales- en marketingervaring. Onze ideeën en producten moeten niet onderdoen voor de rest van de wereld, maar ze raken moeilijk internationaal verkocht.
Als we zorgen dat het hier een goed land blijft om in te leven en een beter land wordt om in te ondernemen, dan komen die talenten wel – al dan niet gedeeltelijk – terug. En dan brengen zij de broodnodige internationale contacten mee voor nieuwe beloftevolle starters in Vlaanderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier