SsangYong Rexton
Met de Rexton wil SsangYong de Europese automarkt veroveren.
Tijdens het Salon voor Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigen in Brussel presenteerde het Koreaanse automerk SsangYong zijn nieuwe aanwinst: de Rexton.
Het is een tijdje stil geweest rond SsangYong. Maar nu biedt het merk deze knappe SUV (Sports Utility Vehicle) aan, een model waarmee de Koreanen het opnieuw willen waarmaken. Het vlaggenschip van SsangYong illustreert ten volle waarvoor het merk staat: exclusiviteit, kwaliteit en multifunctionaliteit.
Ook binnen het segment van de exclusieve 4×4’s neemt de 4,72 meter lange en 1900 kg zware Rexton probleemloos zijn plaats in. Daarvoor zorgen onder meer de imposante en gedurfde look van het koetswerk, de geavanceerde vierwielaandrijving, het beresterke ladderchassis, de luxe, het comfort en de ruimte binnenin. Behalve in een personenwagenversie is de Rexton ook beschikbaar in een fiscaalvriendelijke ‘lichte-vrachtwagenuitvoering’ (waardoor u geen belasting op de inverkeerstelling en slechts een beperkt aantal jaarlijkse rijtaksen moet betalen).
In België kunt u opteren voor ofwel de RX 320-benzineversie ofwel de RX 290-turbodieseluitvoering, twee motoren die onder licentie van Mercedes-Benz zijn gebouwd. Onder de strak en modern gelijnde motorkap van de RX 320 huist een sterke zescilinder benzinemotor van 220 pk (koppel: 318 Nm). De Rexton RX 290 dan weer heeft een vijfcilinder turbodiesel onder de motorkap. Het relatief gunstige brandstofverbruik maakt deze turbodiesel aantrekkelijk voor iedereen die veel kilometers aflegt: de onderhoudskosten zijn immers laag, de prestaties zijn knap (120 pk vermogen en een koppel van 256 Nm bij 2400 toeren) en u mag rekenen op een lange levensduur. Standaard heeft de dieselversie een handgeschakelde vijfversnellingsbak, al kunt u tegen meerprijs wel opteren voor een automatische transmissie. De RX 320 van zijn kant is uitsluitend met automaat beschikbaar.
De RX 320 heeft een elektronisch gestuurde permanente vierwielaandrijving. Bij de RX 290 schakelt de bestuurder elektrisch over van twee- (2H) naar vierwielaandrijving (4H) en, indien nodig, vervolgens naar de terreinreductie 4L.
In het interieur is er ruimte zat. U vindt er talrijke opbergvakken (bekerhouders voor en achter, dubbel bergvak in de middenconsole en zonnebrilhouder in de dakconsole…). Het interieurdesign is verzorgd en praktisch ingedeeld. Het instrumentenpaneel kan worden omschreven met de adjectieven ergonomisch en mooi. De wagen wordt geleverd met een volautomatische airco, terwijl ook de achterste passagiers de ventilatie eigenhandig kunnen regelen. Ook handig is dat de achterbank in twee delen (60/40) neerklapbaar is, wat staat voor veelzijdige laadmogelijkheden. Met een volledig neergeklapte achterbank krijgt de laadruimte een nuttige lengte van 1,77 meter. Het maximale laadvermogen varieert van 650 kg tot 699 kg.
Ten slotte nog dit: wie dat wenst, kan ook kiezen voor een extra tweepersoonsachterbank. Daardoor wordt de Rexton omgetoverd tot een 4×4 terreinberline met zeven zitplaatsen. U merkt het: aan mogelijkheden geen gebrek met deze SsangYong.
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier