Spring eruit op Google
Google is de grootste zoekmachine op internet. Maar in de zoekresultaten springt uw bedrijfswebsite niet altijd meteen in het oog. Met Google AdWords kunt u hem extra in de verf zetten.
Voor een zoektocht op het internet grijpt zowat iedereen onmiddellijk naar Google. De meeste surfers kijken echter niet verder dan de eerste twee resultatenpagina’s. Als uw website zich dus niet in de top-20 bevindt, dan wordt die wellicht nooit gevonden. Waardoor u heel wat klanten misloopt. Gelukkig bestaan er trucjes om uw site op te krikken in de resultatenpagina’s. Belangrijke, onderscheidende trefwoorden die betrekking hebben op uw producten of diensten moet u alvast op uw openingpagina en in de zogenaamde metatags van uw website vermelden. Want daar hecht Google veel belang aan bij het indexeren. Probeer uw website ook op sites van bijvoorbeeld beroepsorganisaties en handelsverenigingen te krijgen. Google vindt het namelijk belangrijk dat veel websites naar die van u linken.
Maar het kan ook anders. Google biedt immers een service aan waarmee u uw website in de ‘gesponsorde links’ kunt laten opnemen: Google AdWords (adwords.google.be). Die gesponsorde links treft u rechts van de gewone zoekresultaten aan. Op die manier zet u uw site dus extra in de kijker.
Hoe werkt het?
U stelt zelf een korte advertentie op. Hierbij kiest u trefwoorden die typerend zijn voor uw bedrijf, uw producten of diensten, uw website, enzovoort. De bedoeling is dat – als iemand op Google zo’n trefwoord intikt – uw advertentie tussen de gesponsorde links verschijnt. Daarop kan dan doorgeklikt worden naar uw website.
Uiteraard is zo’n service niet gratis. U betaalt echter alleen als er effectief doorgeklikt wordt op uw advertentie (naast een startkostprijs van vijf euro). Handig is ook dat u zelf bepaalt hoeveel u hieraan wilt spenderen. U spreekt met Google AdWorks namelijk een prijs per klik af (minimaal een eurocent). Hoe meer u hiervoor betaalt, hoe groter de kans dat u bovenaan in de gesponsorde links komt te staan. Want er zijn wellicht nog andere bedrijven die – misschien wel méér – betalen voor dat specifieke trefwoord. Het is dus een evenwichtsoefening tussen niet te veel te betalen (want dan lopen de kosten al snel op) en niet te weinig (want dan raakt u misschien niet in de zichtbare links).
Flexibel systeem
Niets houdt u echter tegen om met een laag bedrag te starten en het later eventueel te verhogen. Bovendien laat Google AdWorks toe dat u een maximumbedrag instelt – bijvoorbeeld drie euro per dag. Zo houdt u uw budget helemaal onder controle. Dat maakt deze service ook geschikt voor bedrijven met een beperkt marketingbudget. Vooral leuk is dat u uw advertenties kunt focussen op specifieke talen en regio’s. Op die manier kunt u uw marketingcampagne lokaal houden.
En via de interface kunt u alle resultaten opvolgen. Die module kreeg trouwens zopas nog een grondige update. Daardoor kunt u nu sneller gegevens opvragen, gemakkelijker instellingen (bijvoorbeeld uw dagbudget) wijzigen en handiger navigeren doorheen de mogelijkheden en menu’s. En nu maar hopen dat Google AdWords binnenkort ook toelaat om de resultaten voor verschillende trefwoorden en advertentieteksten te vergelijken. (T)
Door Roel Van Espen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier