Spelen met retailprijzen
Retailmarkt
Het internet maakt het makkelijk om de prijzen en de kortingen in supermarkten met elkaar te vergelijken. In de competitieve retailmarkt passen de winkels hun prijzen voortdurend aan. “Voor klanten als Lidl, Jumbo, Gamma en Makro meten wij wat er op de markt gebeurt. We leveren hen inzichten om zich te positioneren”, zegt Jonas Deprez (28), de oprichter en CEO van Daltix. Ook leveranciers als Lotus Bakeries en Unilever zijn klant. Zij willen weten hoe de supermarkten spelen met de prijzen en de promoties van hun producten.
Artificiële intelligentie
Daltix gebruikt artificiële intelligentie. Supermarkten adverteren bijvoorbeeld met 1+1-advertenties of zorgen voor kleine verschillen – bijvoorbeeld verpakkingen van 100 gram minder of meer dan een concurrerend product – zodat producten moeilijker te vergelijken zijn. Daltix verrekent die verschillen. “Wij maken het verschil met de kwaliteit van onze database”, zegt Deprez. “We verwerken niet alleen prijzen en promoties, maar ook de productkenmerken, ingrediënten en andere info.”
Verdienmodel
Klanten van Daltix betalen een maandelijkse vergoeding om toegang te krijgen tot de data en de inzichten van het bedrijf. Hoe groot dat bedrag is, verschilt per klant. Het ene bedrijf wil een bredere kijk op de markt hebben, het andere wil enkel naar twee of vijf supermarkten kijken, en nog een ander naar twintig. Jonas Deprez, een ingenieur die ook een opleiding aan Vlerick Business School heeft gevolgd, liet zich bij het uitwerken van zijn verdienmodel begeleiden door de acceleratoren Start it@KBC en The Birdhouse.
Lissabon
Het tweeënhalf jaar oude bedrijf uit Boom heeft in België zeven personeelsleden – in Boom en Gent – en een team van twintig software-ingenieurs in Lissabon. Daltix is gefinancierd met eigen inkomsten, een banklening en enkele subsidies. De start-up, die actief is in de Benelux, is dit jaar aan zijn eerste externe kapitaalronde bezig. “Met dat geld willen we ons klantenbestand in de Benelux vergroten en de verdere internationalisering voorbereiden”, zegt Jonas Deprez.
Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier