Soms gebeuren dingen gewoon
Hans D’Hondt, de topman van de federale overheidsdienst Financiën, leerde jonge leeuw Jonathan Gillyns dat je niet mag vergeten dat externe factoren je bedrijf beïnvloeden.
HANS D’HONDT (55)
Wie bent u?
“Ik werd begin 2012, nadat ik de functie al een tijd feitelijk uitoefende, voorzitter van het directiecomité van de federale overheidsdienst Financiën. Dat gebeurde na een carrière die startte in 1982 via het kabinet van onder meer Philippe Maystadt, Melchior Wathelet en Jean-Luc Dehaene. Een tijd was ik kabinetschef van Yves Leterme en Herman Van Rompuy.”
Waarom neemt u deel aan deze cyclus?
“Omdat ik al wat kilometers op mijn teller heb, bekijk ik zaken in een ander perspectief dan jonge managers. Dat wil ik graag meegeven aan nieuw talent. Door een alternatieve insteek krijg je een betere kijk op je eigen handelen. Ik wilde zelf weer geconfronteerd worden met de onbevangen gedrevenheid van de jeugd. Of ik dat niet kan beleven bij mijn eigen medewerkers? Toch niet op die manier. Het zijn meestal mensen met heel wat ervaring. Binnen dit en tien jaar gaat zowat de helft van de ambtenaren van Financiën met pensioen.”
Wat hebt u opgestoken of bijgebracht?
“Dat is terecht een dubbele vraag. Ik heb bijgebracht dat je de dingen niet op het eerste gezicht moet bekijken. Soms wordt een bedrijf beïnvloed door externe omstandigheden. Neem afstand en kijk naar de grondslag van een feit. Zoiets leer je pas nadat je een tijd in een complexe omgeving hebt gewerkt, als je zelf al een paar keer met de kop tegen de muur bent gelopen.”
Hoe past u de opgedane kennis of feedback toe?
“Je verandert iemand niet van dag op dag. Het is een langetermijninzicht. Het was een mooie ervaring. Ik leerde dingen weer in vraag te stellen. ‘Waarom gebeurt dit zo?’ is een normale vraag van de jeugd, maar het moet eigenlijk voor iedereen de eerste reflex zijn als je een probleem wil oplossen.”
JONATHAN GILLYNS (30)
Wie bent u?
“Van opleiding ben ik marketeer. Ik werk voor Bisnode, een bedrijf dat data over klanten vertaalt in bruikbare inzichten voor ondernemingen. De wortels leiden terug naar WDM Belgium, het vroegere Sopres. Die Belgische marktleider in direct marketing is in 2009 overgenomen door onze Zweedse moederholding. In 2012 werd ik sales manager.”
Waarom neemt u deel aan deze cyclus?
“We zijn dagelijks bezig met Excel sheets en people management. Ik wou het werk eens in een breder kader bekijken. Weg van de comfortzone en de tunnelvisie. Terwijl ik vroeger vooral klanten aanstuurde, zal ik dat voortaan doen met onze commerciële ploeg en daarover rapporteren aan de commercieel directeur. In mijn bagage zit een beperkte managementervaring. Ik was dus bijzonder geïnteresseerd om kennis te maken met een van de topmensen van de federale overheid om te ervaren hoe je in de praktijk mensen motiveert.”
Wat hebt u opgestoken of bijgebracht?
“Soms gebeuren dingen gewoon. Begin bij een probleem dus niet onmiddellijk in te grijpen in je team. Of denk niet per se dat het fout loopt omdat je de dingen verkeerd aanpakt. Stel bijvoorbeeld dat de key performance indicators niet worden gehaald. Vraag je dan ook af wat de externe oorzaak kan zijn. Als het BNP of het consumentenvertrouwen zakt, heeft dat een effect op je bedrijf. Leer, met andere woorden, de markt niet alleen te meten, maar ook in te schatten.”
Hoe past u de opgedane kennis of feedback toe?
“En principe waar ik veel aan had: leading by example. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het wordt soms vergeten. Ik stel mijzelf elke dag de vraag of ik dit naleef.”
Jonge Managers, Wijze Mentors, een initiatief van de Management Associatie, is ook elke donderdag te zien op Kanaal Z.
Geïnteresseerd? Schrijf je dan in voor de volgende cyclus van Jonge Manager, Wijze Mentors, info@vma-be.org, Website: www.vma-be.org.
HANS BROCKMANS, FOTOGRAFIE KRISTOF VRANCKEN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier