Snipperjacht

© Getty Images

De stijgende kosten van krantenpapier maken het leven van de uitgeverijen nog moeilijker.

De prijzen van krantenpapier zijn in een paar maanden met meer dan 50 procent gestegen tot recordhoogtes. Daardoor stijgen de kosten voor kranten van Mumbai tot Sydney. De relatie tussen de kranten en de papierfabrieken zijn in een kritieke fase beland.

De papierfabrieken hadden het jarenlang zwaar te verduren, toen kranten het aantal pagina’s verminderden, digitaal gingen of hun deuren sloten. De kranten konden de kosten van krantenpapier drukken doordat de fabrikanten elkaar bestreden toen de vraag daalde. De papierfabrieken leden in stilte. Veel aarzelden om enorme machines, die honderden miljoenen dollars kosten, stil te leggen.

Die aarzeling is verdwenen. Fabrieken verminderen hun krantenpapiercapaciteit. Norske Skog, een Noors pulp- en papierbedrijf, heeft in juni gezegd dat het zijn 66 jaar oude Tasman-fabriek in Nieuw-Zeeland zal sluiten. Veel fabrieken bouwen machines om voor het maken van verpakkingen voor e-commerce. UPM, een Fins bedrijf, kondigde de verkoop aan van zijn Shotton-krantenpapierfabriek in Wales aan een Turkse fabrikant van golfkarton en verpakkingen. Voor JCS Volga, een Russische fabriek, was krantenpapier vroeger goed voor 70 procent van de productie. Nu bestaat de helft van de productie uit verpakkingen.

Prijsschok

De pandemie betekende nog minder krantenaankopen, waardoor de vraag naar krantenpapier weer afnam. In de afgelopen 24 maanden hebben Europese fabrieken bijna een vijfde van hun capaciteit voor krantenpapier stilgelegd, aldus een inkoper voor een grote Britse krantengroep.

Daarna gingen de economieën weer open. De vraag naar krantenpapier schoot omhoog. Dat, in combinatie met een sterk verminderde capaciteit en stijgende energieprijzen, heeft geleid tot een prijsschok. Bijzonder controversieel zijn de energietoeslagen die sommige papierleveranciers willen doorrekenen. Europese kranten zullen in het eerste kwartaal van 2022 papierprijzen moeten betalen die 50 tot 70 procent hoger liggen dan het jaar ervoor. Hun tegenhangers in Azië en Oceanië worden geconfronteerd met prijzen die 25 tot 45 procent boven hun gebruikelijke niveau liggen. Kenia’s Nation Media Group betaalt ongeveer 840 dollar per ton, vergeleken met 600 dollar in het verleden, zegt inkoopmanager Dorine Ogolo. De prijzen in Noord-Amerika liggen dit jaar 20 tot 30 procent hoger dan in 2020.

Snipperjacht

De Duitse sectororganisatie voor drukkerijen en media heeft gewaarschuwd dat fabrieken de kranten zullen dwingen hun papieren edities te schrappen, waarmee ze elkaar pijn doen. “Ze zitten op dezelfde tak”, zei de organisatie. Maar fabrieken kunnen verpakkingen verkopen. “We gaan de uitgeversindustrie niet redden door zelf onrendabel te zijn”, zegt een directeur van een fabriek in Noord-Amerika.

Herstructureringen

De prijsstijgingen zullen de winsten van sommige uitgevers tenietdoen. Zij zullen titels moeten schrappen en mensen ontslaan. Dat zal de vraag doen afnemen en de markt weer in evenwicht brengen. “Maar kranten zullen meer moeilijke gesprekken over papier voeren”, zegt Douglas McCabe van het onderzoekbureau Enders Analysis. Een verdere verschuiving naar digitaal is een mogelijke reactie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content