Smart Cabrio Passion
Een zwaargewicht is hij zeker niet. En met zijn 2,5 meter kan men hem ook bezwaarlijk groot noemen. Maar passie heeft dit wagentje ontegensprekelijk…
Het is Mercedes nu toch wel menens met zijn Smart. Nog niet zo lang geleden verplichtte de constructeur iedereen die belangstelling toonde voor het olijk ogende stadsautootje om een bezoek te brengen aan één van de vier Smart Centers (Antwerpen, Brussel, Anderlecht en Luik) in het land. Voortaan hoeft u geen verre verplaatsingen meer te maken: de stadsmus is sinds kort even goed verkrijgbaar bij Mercedes-dealers in Aalst, Deinze, Hasselt, Kortrijk, Mechelen, Oostende, St-Niklaas, St-Truiden en Turnhout. Veel keuze had de constructeur wellicht niet: het met veel toeters en bellen aangekondigde autootje was totnogtoe niet echt een wereldsucces. En dus wordt de politiek gewijzigd: er komen meer verkoopzalen en meer modellen.
Na de City Coupé in CDI-uitvoering, aangedreven door de kleinste turbodiesel ter wereld, lanceert Mercedes nu de Smart Cabrio. In 2002 moet daar nog de Roadster bij komen, gevolgd door een Smart vierzitter. Met een dergelijk modellenaanbod zou Smart uit de rode cijfers moeten komen.
Wij reden met de nieuwe Cabrio zo’n 400 kilometer door een heuvelachtig landschap met talrijke bochten, in het drukke stadsverkeer en op de autoweg. Daarbij viel meteen op dat de vering flink is versoepeld. Een goede beslissing: de Cabrio vertoont een veilig, voorspelbaar en comfortabel rijgedrag. Ook positief is dat de sequentiële zesversnellingsbak met automatische bediening van de koppeling is verfijnd. In ‘automatische stand’ voelt u nog nauwelijks dat er naar een hogere (of lagere) verhouding wordt geschakeld. Bent u een sportieve chauffeur, dan is het beter om te schakelen met de hand (via de tipfunctie).
De Cabrio is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Pulse en Passion. Beide zijn uitgerust met een knap linnen dak dat op een ingenieuze manier wordt gevouwen. U kunt bijvoorbeeld al rijdend het (elektrisch bedienbare) dak openen tot aan de B-stijl. Wie nog meer wil genieten van de zon, vouwt (wanneer de wagen stilstaat) ook het achterste dakgedeelte neer. En als u helemaal ‘open’ wilt rijden, kunt u zelfs de twee balken tussen de A- en B-stijl wegnemen en in een separaat vak in de achterklep opbergen. De kofferruimte wordt er niet kleiner door.
Deze Smart mag dan maar 730 kilogram zwaar en 2,5 meter lang zijn, onveilig is hij beslist niet: het wagentje werd op tal van plaatsen verstevigd en beschikt over een Tridion-veiligheidskooi. De twee frontale airbags zijn standaard. Zijdelingse airbags (9900 frank), airconditioning (19.800 frank) en lederen binnenbekleding (21.000 frank) zijn in optie beschikbaar.
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier