SIMULATIE

Computerspel

Het Direct Marketing Research Center, verbonden aan de Vlerick School voor Management, heeft enige tijd geleden een dm-computerspel ontwikkeld met de naam DARTS. Dat staat voor Databased Relationship Training Simulation ; het spel biedt een realistische simulatie van de problematiek in direct marketing. Er is nu al een tweede, verbeterde versie. In het buitenland zou ook belangstelling bestaan voor het in Gent ontwikkelde business-spel.

Direct marketing wordt gekenmerkt door een grote mate van meetbaarheid : men weet bijvoorbeeld heel precies hoeveel mensen de moeite hebben genomen om te reageren op een mailing. Via het testen van variabelen is het dan mogelijk de meest suksesvolle eruit te halen. Testen kost echter tijd en geld ; daarom heeft het Direct Marketing Research Center (waarvan Roularta Media Group één van de partners is) het business-spel ontwikkeld.

“Een simulatie van de werkelijkheid kan al heel wat basiskennis en verworven ervaring bijbrengen, ” aldus Kristof De Wulf van het Direct Marketing Research Center. “Via DARTS moeten daadwerkelijk beslissingen genomen worden met betrekking tot een geheel van parameters over een aantal perioden. De gevolgen ervan zijn echter niet zo drastisch als in de praktijk : men gaat erop vooruit of achteruit in het spel, maar het budget blijft gespaard in de realiteit. Het is dus een goedkope en risicoloze manier om op korte termijn heel wat ervaring op te doen in direct marketing. “

Het spel is opgebouwd rond een postorderbedrijf dat cd’s aan de man brengt. Een spelersteam vormt het management ; het is de bedoeling zoveel mogelijk klanten te werven van een zo hoog mogelijke kwaliteit, en die ook te behouden. De Wulf : “Gedurende elke periode moeten de spelers beslissingen nemen over de selektie van klanten voor dm-akties, over de keuze van een medium, een aanbod en een prijs, over de selektie van de te huren prospect-adressen, over investeringen in voorraad en service, over marktonderzoek. Diverse klantensegmenten kunnen aangesproken worden en dm-akties kunnen getest worden. De uitdaging voor de spelers is de balans te vinden tussen investeringen in het behoud van bestaande klanten en investeringen in het aantrekken van nieuwe klanten. “

De resultaten van het spel op de korte termijn monden uit in een netto-kontributie, die bepaalt hoe groot het budget voor de volgende periode is. Het gaat erom het spel te beëindigen met de meest aantrekkelijke klantenpiramide.

Inlichtingen : Direct Marketing Research Center, tel. (09) 210.98.63.

KRISTOF DE WULF (DIRECT MARKETING RESEARCH CENTER) “Een simulatie van de werkelijkheid kan al heel wat basiskennis en verworven ervaring bijbrengen. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content