SELF DOG WASH

Niets is aangenamer dan van je hobby je beroep te kunnen maken. Els Vandenhoudt had dat genoegen. In 1997 startte zij samen met haar man “Doggies – self dog wash” op.

Zoals de naam al doet vermoeden, kunnen honden hier gewassen en verzorgd worden door hun baasjes, met indien nodig professionele hulp en begeleiding van Els Vandenhoudt.

Het wassen van de honden gebeurt in mini-badkamers. Op dit moment beschikt Doggies over twee mini-badkamers voor de grote honden en één voor de kleinere honden. Er worden voornamelijk grotere honden gewassen, goed voor 70% van de omzet. Op drie jaar tijd heeft Doggies reeds zijn break even punt bereikt. In het tweede jaar steeg de omzet met 80%, in het derde jaar nog eens met 50%. Els Vandenhoudt is zeer tevreden over dit resultaat. “Ons concept was immers uniek op de markt,” zegt ze, “en nieuwe dingen hebben altijd hun tijd nodig.” Ze legt wel de nadruk op het feit dat het een uniek concept was, want het wordt steeds vaker gekopieerd. Eén van haar concurrenten vestigde zich zelfs op twee kilometer afstand van Doggies. “Tot nu toe hebben we nog geen hinder van de concurrentie ondervonden,” aldus Vandenhoudt. 80% van het Doggies klantenbestand is trouw.

Een voordeel van de self dog wash is het feit dat de klanten thuis niet meer met de opkuis zitten. Ook hoeven de klanten niets mee te brengen. Alles is voorzien, van shampoo en handdoeken tot en met de schorten. Na elke wasbeurt wordt de mini-badkamer volledig gereinigd en gedesinfecteerd, zodat ze klaar is voor de volgende klant.

Een gemiddelde wasbeurt duurt een zestigtal minuten. De prijs wordt berekend per half uur en verloopt degressief ten opzichte van de duur. Het eerste halfuur kost 330 frank. “Soms vragen de klanten of wij de hond voor hen willen wassen,” zegt Els Vandenhoudt. “Dan rekenen we ongeveer 700 frank per uur, afhankelijk van het ras van de hond.”

Hoe trekken we nieuwe klanten aan? “Tot nu toe genoot Doggies zeer veel gratis reclame,” aldus Vandenhoudt. “Dankzij de interesse van de media kregen we hier vaak nieuwe klanten over de vloer.” Beseffende dat deze gratis publiciteit niet kan blijven duren, wil Els Vandenhoudt tegen de zomer van 2000 een eigen website creëren.

Naast de wasbeurten kunnen de klanten ook een beperkt aantal verzorgings- en voedingsproducten bij Doggies kopen. Deze uitbreiding kwam er op vraag van de klanten zelf. “Steeds vaker vroegen de klanten immers of ze bepaalde borstels of verzorgingsproducten niet konden kopen,” verklaart Els Vandenhoudt. Op dit moment zijn deze producten goed voor 20% van de omzet.

Een andere nevenactiviteit, ook ontstaan op vraag van de klanten, is het toiletteren van zowel grote als kleine rassen. “Het volgen van de cursus hondenverzorging en de opgedane ervaring zorgen ervoor dat we zowel tevreden honden als tevreden baasjes hebben,” besluit Vandenhoudt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content