SEAPORT CONTAINERS. 11 JULI-VIERING
Seaport Terminals (SPT), een onderdeel van de Antwerpse Groep Katoen Natie, graaft zich in in het mulle zand van de kusthaven. Op zijn Flanders Container Terminal (FCT) in de Zeebrugse voorhaven werden de eerste containers gelost en geladen. Drie kranen bedienden al een veertigtal schepen. Op 11 juli niet toevallig wordt FCT officieel in gebruik genomen. “Mogelijks behandelen wij al in augustus de eerste containers in onderaanneming voor Hessenatie, ” zegt FCT-verantwoordelijke Miel Vermorgen. Daarmee lijkt voorlopig de havenoorlog tussen twee belangrijke Antwerpse stouwers van de baan.
Miel Vermorgen haalde na zijn studies aan de normaalschool een TEW-diploma, liep stage bij de BDBH en op de Belgische ambassade in Italië en finishte met een Leuvense MBA. Na zijn studies begon hij als commercieel assistent bij Seaport Terminals in Antwerpen, toen een onderdeel van de Nederlandse Furness-groep. Vrij snel kreeg hij de nog jonge bedrijfstak containerbehandeling toevertrouwd. “Elf jaar voor Furness en negen jaar voor Katoen Natie dat in 1986 SPT overnam, ” zo vat hij zijn beroepscarrière samen. De eerste jaren waren niet slecht, maar Seaport verslikte zich in de uitbouw van een terminal aan het Delwaidedok. “Wij waren nieuwkomers in de containerbehandeling die vijf jaar vroeger in Antwerpen van start was gegaan. Het probleem was dat de containerkapaciteit in Antwerpen toen zodanig groeide dat de bestaande containerbehandelaars nieuwkomers van de markt probeerden te houden, ” herinnert hij zich. “Achteraf gezien hadden wij zwaarder moeten investeren om ineens een stevig marktaandeel in te pikken. “
Tot 1986 ging het met Seaport (waarin KTN 12,5 % aanhield) bergaf. Er was zelfs sprake van een fusie tussen de drie overblijvende Nederlandse goederenbehandelaars in Antwerpen : Müller-Thomsen, Pays en SPT. Om te verhinderen dat zijn aandeel zou verwateren, kocht Fernand Huts (KTN) dan maar het hele pakket SPT-aandelen van Furness. Van toen af ging het beter. “Een kombinatie van toeval en de juiste marktaanpak, ” omschrijft Vermorgen dit sukses. “MSC, géén onbelangrijke klant, stapte over van konventioneel stukgoed naar containers en ik haalde ook nieuwe klanten binnen, zoals de Senator Linie. “
Sedert de overname van SPT kreeg Vermorgen een zitje als bestuurder op groepsniveau. Nu volgt de benoeming tot verantwoordelijke voor FCT. “Zeebrugge is mij niet vreemd, ” zegt hij. “Ik was al betrokken bij de poging om de rederij Sealand naar Zeebrugge te halen. Nu komt het erop aan FCT te vullen. ” Maar vooraleer de terminal volzit met 1.000.000 containers per jaar zal hardloper Miel Vermorgen (vijftien kilometer binnen het uur) nog wel wat sportschoenen hebben versleten.
MIEL VERMORGEN (SEAPORT TERMINALS)Hangt op 11 juli de vlag uit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier