SCHONE SPONSOR

Een voetbalploeg is een sportief spiegelbeeld van het sociaal-economisch profiel van werknemers. Schoonmaakbedrijf Abilis sponsort FC Atlas, een Brusselse ploeg van allochtonen.

“Binnen elke nationaliteit zijn er harde werkers en luiaards.” Dat antwoord geeft Marc Descheemaecker op de vraag of Vlamingen hardere werkers zijn dan Marokkanen.

Descheemaecker, directeur van nv Abilis Belgium, kan het weten. Het schoonmaakbedrijf stelt 4500 mensen tewerk, van 35 nationaliteiten. Abilis, sinds 21 maart de nieuwe naam voor Cemstobel, is naar eigen zeggen marktleider met 15 % van de Belgische schoonmaakmarkt. Vorig jaar haalde de onderneming een omzet van 3,7 miljard. Brussel, met zijn zeven miljoen vierkante meter grote kantorenpark, en met zijn aandeel van 1,5 miljard frank in de groepsomzet, is daarbij de belangrijkste markt. 1500 werknemers zijn in het Brussels gewest actief, waarvan slechts 30 % Belgen. In Vlaanderen bedraagt het “Belgische aandeel” 95 %, in Wallonië 90 %.

Om de band met de Brusselse allochtone werknemers te intensifiëren werd besloten tot sponsoring van de allochtone voetbalclub FC Atlas. Deze eerste-provincialer, die bij een thuiswedstrijd duizend bezoekers lokt, vond ook na vijftien jaar bestaan nog steeds geen sponsor. “Dit leek mij vreemd,” merkt Marc Descheemaecker op. “Zelfs een ploeg uit vierde provinciale vindt probleemloos een sponsor. Het multiculturele, multiraciale gegeven van FC Atlas vormt een spiegelbeeld van wat Abilis op sociaal-economisch vlak is in het Brusselse. Onze werknemers zijn onze belangrijkste steunpilaren. Voor ons is iedereen gelijk, los van cultuur, ras en godsdienst.”

Een belangrijke, en onverwachte meerwaarde van de sponsoring, schuilt ook in de ruime weerklank die de beslissing van Abilis kreeg in de media. FC Atlas, dat met een jaarbudget van 8 miljoen werkt, krijgt van Abilis 1 miljoen frank per seizoen. De naam van het schoonmaakbedrijf verschijnt op rug en borst. “We mengen ons niet met het financieel beleid van de ploeg. Ik hoop wel dat er geld gaat naar de jeugdwerking, om de kinderen van straat te houden.” Het is voor Abilis niet de eerste sponsoractie. Sinds drie jaar treedt het schoonmaakbedrijf ook op als dienstensponsor voor de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Abilis koopt business seats en levert gratis schoonmaak. Het bedrag is confidentieel. Marc Descheemaecker zal het overigens moeilijk krijgen om te supporteren bij zijn kersverse ploeg. Want de man is ook bestuurder bij derdeklasser Standaard Wetteren.

MARC DESCHEEMAECKER (ABILIS) SPONSORT FC ATLAS Het multiraciale gegeven van FC Atlas vormt een spiegelbeeld van wat Abilis op sociaal-economisch vlak is in het Brusselse.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content