SBS6. Waagstuk
Met overwegend Amerikaans geld verwerft SBS geleidelijk aan een prominente plaats op de Europese televisiemarkt. Na Zweden, Denemarken en Noorwegen lijkt het mediaconcern met VT4 nu toch de goede weg naar Vlaanderen gevonden te hebben. En over enkele dagen kunnen de Nederlanders hun avonden doorbrengen met SBS6.
Nederland wordt binnenkort opnieuw twee televisiezenders rijker. Veronica, nu nog samen met de EO en de TROS op Nederland 2, wordt immers vanaf 1 september een zelfstandige commerciële omroep. Een paar dagen eerder op 28 augustus gaat een al even ambitieuze nieuwkomer de lucht in : SBS6. Net zoals het Belgische VT4 huist SBS6 onder de koepel van het Scandinavian Broadcasting System, een Anglo-Skandinavische mediagroep die pas eind 1989 werd opgericht, maar intussen televisiezenders bezit in Zweden, Denemarken, Noorwegen en België. Het kapitaal komt voor 70,1 % van Europese en Amerikaanse investeerders, de rest van Capital Cities/ABC (23,4 %) begin deze maand nog overgenomen door Walt Disney en Paramount/Viacom (6,5 %).
SBS had voor het nieuwe Nederlandse station 100 miljoen gulden over. “Een bedrag dat op korte termijn, en daarmee bedoel ik tussen drie en vijf jaar moet worden terugverdiend, ” aldus SBS6-persverantwoordelijke Edger Hamer. Het Nederlandse zusje van VT4 wil dat verwezenlijken door televisie te brengen die dicht bij de mensen staat. “We worden geen jongerenzender, geen amusementzender of filmzender, we zullen gewoon nagaan wie er op welk ogenblik televisie kan kijken en daarop onze programmering aanpassen, ” aldus Hamer. Konkreet betekent dit dat het programma-aanbod zowel uit series voor de jeugd, talkshows voor huisvrouwen, speelfilms voor volwassenen en reality-televisie zal bestaan. Meemaak-televisie moet met programma’s als Noodlot, Op de wallen en Klein leed, groot leed trouwens de absolute topper worden bij SBS6. Cameraploegen zullen Nederland rondrijden in de hoop nieuws op te pikken.
De echte nieuwsuitzendingen laat SBS6 dan weer over aan zijn konkurrenten RTL en NOS. Hamer : “Nederland heeft twee prachtige journaals, dus daar moet je niet tussen komen. Alleen laten de journaals de binnenlandse situatie nogal onderbelicht. Kijk, en dat brengen wij dan. “
Om het regionale nieuws optimaal door te geven, wil SBS6 samenwerken met verschillende regionale en lokale zenders. Hamer : “Als er iets in Groningen gebeurt, kan je daar wel een ploeg vanuit Amsterdam naartoe sturen. Maar eer je er bent, is het alweer voorbij. Voorts willen wij de mensen een stukje herkenning geven. Dat ze zeggen : “Hé, dat is hier in de stad opgenomen”. “
Met die herkenning wil SBS6 zich onderscheiden van de overige Nederlandse zenders. “Veel vaker het land ingaan. Daar draait het om. De kijker moet zich betrokken voelen bij het programma. “
GEEN SAMENWERKING VT4.
Niettegenstaande SBS6 en VT4 uit dezelfde stal komen, is er voorlopig geen sprake van enige samenwerking. Volgens SBS6, dat wordt geleid door Fons van Westerloo (ex-RTL), liggen de onderlinge relaties daartoe iets te ingewikkeld. Zo sloot VT4 dat met Freddy Thyes aan het roer inmiddels vriend en vijand verbaast een tijdje geleden een kontrakt met Endemol, de producent die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de programma’s van RTL4 en RTL5. Deze twee stations zijn de direkte konkurrenten van SBS6.
Met VTM is er wel een zij het onrechtstreekse link. Beide zenders nemen immers programma’s af van D&D Productions en ID-TV. Zo kunnen de Nederlanders vanaf 28 augustus ook naar Waagstuk kijken. En Goedele Liekens krijgt een eigen programma met de titel Over sex gesproken.
Met zijn Nederlandse poot wil SBS een graantje meepikken van de groeimogelijkheden die de reklamemarkt er nog altijd biedt. Het aandeel van televisie in de totale reklamebestedingen bedraagt bij onze noorderburen maar 17 procent. “Met een gemiddeld reklametarief van 2500 gulden per dertig sekonden zullen we ook proberen om kleine adverteerders in huis te halen, ” aldus Hamer. SBS6 wil trouwens zijn reklameblokken iets anders prezenteren dan bij de andere zenders gebruikelijk is. De blokken tussen de verschillende programma’s worden korter, deze in de programma’s langer.
Niettegenstaande het kleine Nederland nu tien zenders krijgt, lijkt SBS6 vol vertrouwen de kijker tegemoet te stappen. Hamer : “Ik denk dat er nog een markt is voor een nieuw station. De televisiemarkt groeit nog altijd. Er komen meer adverteerders en er komt meer geld beschikbaar voor reklame. De reakties zijn erg entoesiast. “
Volgens prognoses zou RTL4 aan het einde van het jaar met 22 % het grootste deel van de kijkers hebben. RTL5 heeft dan 7 % en Veronica kan rekenen op 13 %. SBS6 hoopt aan het einde van het jaar 5 % tot 6 % van de televisiekijkers tot zich te rekenen. Dit aandeel zou medio volgend jaar moeten oplopen tot 9 %.
M.D.
J.L.
FREDDY THYES (VT4) VT4 krijgt er over enkele dagen een Nederlands zusje bij. Maar samenwerking zit er vooralsnog niet in.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier