Saskia Schatteman (43) ‘Microsoft reorganiseert voortdurend. Dat stelt me gerust’
Microsoft bereidt zich voor op de lancering van Windows 8, het belangrijkste Microsoft-product sinds Windows 95. De lokale coördinatie van die marketingblitzkrieg zit bij Saskia Schatteman, die voordien bij Telenet en De Lijn werkte en in 2008 verkozen werd tot Marketeer van het Jaar.
TRENDS. U kwam aan boord bij een reorganisatie. Microsoft voegde zijn marketing voor consumenten en bedrijven bijeen. Alleen de spelconsoles bleven apart.
SASKIA SCHATTEMAN. “Ik denk dat Microsoft een profiel zocht dat consumentenmarketing kon vertalen naar een zakelijke omgeving. Voor mij was het een steile leercurve. Bij Kraft General Foods en Procter & Gamble werkte ik volledig consumentengericht. Bij De Lijn en Telenet was marketing naar bedrijven misschien 10 procent van mijn tijd. Hier gaat 80 procent van mijn aandacht naar de zakelijke markt.
“Mijn indruk is dat Microsoft voortdurend reorganiseert. Dat stelt mij gerust. De groep probeert haar interne organisatie voortdurend af te stemmen op hoe ze denkt het best naar de markt te kunnen gaan. Van die sfeer hou ik wel. Voor bedrijven zoals wij is er een omwenteling aan de gang. We komen onder druk te staan. We moeten onszelf heruitvinden en voortdurend innoveren.”
Er is meer centralisering. Wat is uw inbreng?
SCHATTEMAN. “Als het hoofdkwartier advertising voortaan wereldwijd wil doen, dan zeg ik: aanvaard dat. Hoe graag ik ook lokale films of advertenties maak, wij zijn een ‘global company’. Onze klanten zien sowieso via het internet de internationale campagnes. Het heeft geen zin daar tegenin te gaan. Wat we hier doen, is de internationale campagnes lokaal doen leven door in te spelen op lokale gebeurtenissen, ze te verspreiden via de sociale media en zo meer. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een variante gemaakt op de internationale spot over “it’s a great time to be a family”, samen met de soapsterren van Familie op VTM. Met alle nieuwe producten op de kersttafel. Dat gaf buzz.
“Naar bedrijven toe zorgen we dat ons partnernetwerk goed geïnformeerd en opgeleid is. Daarnaast hebben we ‘Experience Centres’, waar we klanten uitnodigen om hands-on onze producten te leren kennen. De derde lokale as heeft de grootste impact: de verhalen van bedrijfsleiders. Wij proberen ons daar niet naar voren te duwen. Die ondernemers vertellen dat ze een innovatie hebben gedaan die goed heeft gewerkt. Als mensen dan willen weten hoe, kan je zeggen: met een oplossing van Microsoft. Dat soort verhalen heeft lokaal veel impact.”
U werkt nu “120 procent” voor Microsoft. Uw gezin levert in?
SCHATTEMAN. “Onze technologieën maken een verschil als je meerdere dingen wil combineren. Je kan om 8 uur je kinderen naar school brengen, online voortwerken en die vergadering van 9 uur online doen. En pas in je auto stappen als er geen file meer is. In deze industrie ben je volop mee met de wereld van je kinderen, je vrienden en je klanten. Vorige week heb ik de eerste mail gekregen van mijn dochter van acht. Keischattig, “mijn eerste mail”. Ze had zelf een account aangemaakt. Wat er in de sociale media gebeurt, is zo diepmenselijk. Facebook is als het ware een krant, maar dan van je vrienden. Dat boeit mij enorm. Ook professioneel is het nuttig. Met wat rondsurfen, weet je heel goed waarmee je doelgroepen bezig zijn. Vroeger moest je daar altijd marktonderzoek voor doen.”
B.L.
In deze industrie ben je volop mee met de wereld van je kinderen, je vrienden en je klanten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier