Sanofi verhoogt winstverwachting

We hebben ons belang in Fred Olsen Energy kunnen opvoeren, in de hoop dat we dat in de buurt van de bodemkoers hebben gedaan. We herhalen dat het sentiment in de oliedienstensector erg somber is door tegenvallende resultaten. De cijfers van CGG bekijken we later in detail.

Is de haussetrein bij Sanofi eindelijk vertrokken? Het heeft er voor onze buitenlandse favoriet voor de tweede jaarhelft alle schijn van, na meevallende resultaten over het tweede kwartaal en de verhoging van de jaarprognose voor 2014. De Franse farmareus mikt nu op een stijging van de winst per aandeel met 6 tot 8 % (voorheen 4 à 7 %). Zelfs ondanks de sterke euro wist Sanofi in het tweede kwartaal een omzettoename met 0,9 %, tot 8,075 miljard EUR, bekend te maken (+6,4 % bij constante wisselkoersen). De winst klom met 3,9 % (+13 % bij constante wisselkoersen), tot 1,54 miljard EUR of 1,17 EUR per aandeel, tegenover 1,12 EUR een jaar geleden en een analistenconsensus van 1,14 EUR.

Uitblinkers bij de zeven groeiplatforms waren diabetes (omzet +16,2 %; Sanofi verhoogde in Verenigde Staten de prijs van het succesmiddel Lantus) en vooral Genzyme (het overgenomen Amerikaanse biotechbedrijf gespecialiseerd in MS en zeldzame ziekten), dat een omzetgroei van 29,1 % liet optekenen. Sanofi staat voor een nieuwe groeifase. ‘Koopwaardig’ (rating 1A).

Adidas: even geen groei meer

Adidas kreeg een koersdreun na een stevige winstwaarschuwing. De omzet in het tweede trimester is nog wel met 2 % vooruitgegaan, tot 3,47 miljard EUR en zelfs 10 % bij constante wisselkoersen, gedreven door een stijging met 14 % bij Adidas en met 9 % bij Reebok. Bovendien werd Adidas met Duitsland wereldkampioen voetbal, en ook het nummer twee Argentinië speelde met een uitrusting van Adidas.

Een eerste verklaring voor de matige algemene omzetgroei ligt bij de daling met 18 % van de golfdochter TaylorMade. Een grondige herstructurering dringt zich op, met eerst de afbouw van de voorraden. Daarnaast is Rusland een belangrijke markt voor Adidas. De geopolitieke spanningen in Oekraïne hebben de Russische economie aan de rand van een recessie gebracht. In plaats van nieuwe winkels te openen, ligt de klemtoon vooral op het sluiten van een aantal niet-rendabele winkels. Ook dat weegt op het resultaat. Daarnaast wil het management het positieve momentum van de Wereldbeker voetbal in Brazilië gebruiken om via extra marketinginspanningen de groei te versnellen en het marktaandeel in West-Europa en Noord-Amerika op te trekken. Maar dat gaat eerst geld kosten.

Zelfs na het zwakke eerste trimester hield de bedrijfsleiding vast aan een nettowinst tussen 830 en 930 miljoen EUR voor het volledige boekjaar, tegenover 839 miljoen EUR voor 2013. Nu moet CEO Herbert Hainer een stevige winstwaarschuwing geven met een nieuwe prognose van amper 650 miljoen EUR nettowinst of een kwart minder. De ambitieuze doelstellingen van Route 2015, met onder meer 17 miljard EUR omzet en een ebit-marge van 11 %, worden uiteraard naar de prullenmand verwezen.

De op één na grootste producent van sportuitrusting is even groeiwaarde af. We laten de klap even bezinken. Als het stof is gaan liggen, kunnen we onze positie aanvullen. Maar haast is daar niet bij. Een koopkandidaat voor de middellange termijn (rating 1A).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content