Samenloop van omstandigheden
Havens en havengebonden bedrijven kijken niet ontevreden terug op 1999. Ook Combined Terminal Operators uit Zeebrugge kon recordcijfers neerzetten, en daar was meer dan één oorzaak voor.
“Vorig jaar was zonder twijfel het beste jaar uit de geschiedenis van Combined Terminal Operators,” zegt Jan Pellens, de topman van Hessenatie, dat 90% van CTO in handen heeft.
In de CTO-terminals werd vorig jaar 2,4 miljoen ton roll-on/roll-off-trafiek behandeld. Zowat 200.000 auto’s reden de schepen op en af en het conventioneel stukgoed bereikte een totaalgewicht van 350.000 ton. Gemiddeld steeg de trafiek van CTO met 30% tegenover 1998. “Een toename die wij toeschrijven aan een samenloop van omstandigheden in de sectoren waarin CTO actief is. De export van nieuwe wagens uit de Noord-Franse assemblagefabrieken nam sterk toe, net als de uitvoer van Franse suiker in eenheden van één ton. Daarnaast hebben wij allerhande stukgoederen behandeld: buizen, boomstammen, aardappelen uit Cyprus…,” zegt Pellens. In het ro/ro-verkeer neemt de Dart Line – de ferrydienst van Zeebrugge naar Dartford – een groot deel voor zijn rekening.”
Pellens ontkent dat dit trafieken zijn die grote broer Antwerpen verloren heeft. “Dit is puur organische groei van Zeebrugge én van CTO. De kusthaven staat nu eenmaal sterk in kustvaart. De voordelen van Zeebrugge liggen voor de hand: korte overvaartijden naar het Verenigd Koninkrijk en een goede ligging ten opzichte van Noord-Frankrijk. De wat moeilijkere hinterlandverbindingen neemt de klant er blijkbaar bij.”
Op zijn terminals heeft CTO nog ruimte beschikbaar. “Wij hebben geen concrete uitbreidingsplannen, maar als nieuwe klanten zich aandienen kunnen we hierin snel een beslissing nemen. Het bestraten van een achterkaai duurt ook geen eeuwigheid,” zegt Pellens. ” Toyota vestigt zich in Zeebrugge, Wallenius Line bouwt hier aan een draaischijf voor zijn Europese activiteiten. Schepen varen zelden voor één klant en de ene trafiek trekt de andere aan. Wij hebben geen enkele reden om aan te nemen dat onze sector zal krimpen. We leven van de handel tussen landen en de vooruitzichten op dat vlak zijn goed. CTO stelt nu 150 mensen tewerk. Gezien de mooie resultaten in de arbeidsintensieve auto- en suikertrafieken kan dat aantal wel eens snel oplopen tot 200.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier