SABMiller
Het zal wel geen toeval zijn dat de overnamestory rond SABMiller precies tijdens het carnaval in Rio nieuw leven werd ingeblazen. Mail on Sunday kwam met het verhaal, uit niet nader genoemde bronnen, dat een consortium onder leiding van 3G Capital, met daarbij, normaal gezien, ook AB InBev, een bod van 75 miljard GBP (huidige beurskapitalisatie 57 miljard GBP) of 115 miljard USD zou voorbereiden. 3G Capital is een groot, Braziliaans investeringsfonds dat opgericht werd door Jorge Paulo Lemann, Marcel Telles en Carlos Alberto Sicupira. De drie heren zijn referentieaandeelhouders bij AB In Bev. 3G Capital maakte al furore met de overnames van Burger King in 2010 en Heinz in 2013 (samen met Berkshire Hathaway van Warren Buffett).
De overnamesaga AB InBev-SABMiller gaat al meer dan een jaar mee. De van oorsprong Zuid-Afrikaanse groep (SAB staat voor South African Breweries), met een beursnotering in Londen en Johannesburg, voerde vorig najaar overnamegesprekken met Heineken, maar de familieleden van Heineken hebben duidelijk laten verstaan dat ze op hun onafhankelijkheid staan en stuurden SABMiller wandelen. SABMiller heeft een lange traditie van acquisities. De groep heeft sinds de eeuwwisseling al zo’n vijftig overnames verricht, waaronder Miller in 2002 en Foster’s Group in 2011. Toch blijven de meeste sectorspecialisten ervan overtuigd dat SABMiller nog zal moeten eten (overnemen) om niet gegeten te worden door AB InBev.
Dat de groep bij ons weinig of niet bekend is, heeft te maken met twee elementen. Vooreerst het feit dat de groep, ondanks een aanwezigheid op zes continenten, in West-Europa geen dominante positie heeft en dat de strategie van de groep vooral focust op lokale merken (in totaal meer dan tweehonderd merken in portefeuille). Snow, Tyskie, Timisoreana, CBL en andere Aguila’s zeggen u waarschijnlijk weinig of niets, maar toch zijn het de best verkopende bieren in respectievelijk China, Polen, Roemenië, Zuid-Afrika en Colombia. In elf landen heeft SABMiller het best verkopende bier in portefeuille, en in nog zes landen is het ook nog eens eigenaar van het nummer twee.
De grootste aantrekkingskracht van de groep is haar sterke en nadrukkelijke aanwezigheid in de opkomende landen. Vooreerst Latijns-Amerika (32 % bijdrage tot de groepswinst), waar SABMiller de nummer één en twee is in Colombia, Peru en Ecuador. Door zijn geschiedenis is er ook een toppositie in Afrika (31 % van de groepswinst; 19 % uit Zuid-Afrika alleen) met in Zuid-Afrika de drie best verkopende bieren. De groep is daarnaast het nummer één en twee in Tanzania, en het nummer één in Oeganda en Mozambique. Verder zorgt Azië voor 13 % van de groepswinst met de cruciale leiderspositie op de Chinese markt. Tot slot zorgen Europa en Noord-Amerika voor 24 % van de groepswinst met een dominantie positie in Centraal-Europa (nummer één in Polen, Tsjechië en Roemenië). Die sterke aanwezigheid in bijvoorbeeld Afrika en China kan ook voor AB InBev de hoofdargumentatie zijn om voor een overname te gaan.
Conclusie
We hadden erg veel geluk met de timing van onze aankoop vorig jaar – dicht bij de jaarbodem – zodat we nu met een mooie winst op onze positie prijken. We beschouwen SABMiller als een blijver voor de voorbeeldportefeuille, zolang de overnamekansen reëel blijven.
Advies: houden
Risico: laag
Rating: 2A
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier