Ruime gezinswagen
Ondanks zijn compacte buitenafmetingen is de Citroën Xsara een ruime en comfortabele middenklassewagen.
Op 17 oktober 1997 wordt de Citroën Xsara, de opvolger van de succesrijke Citroën ZX, aan het Belgische publiek voorgesteld.
Met een totale lengte van 4,17 meter situeert de Xsara zich tussen de Saxo en de Xantia. De nieuwkomer is een ruime middenklasser : qua binnenafmetingen behoort de Xsara zelfs tot de grootste wagens in zijn segment. Op het gebied van nuttige binnenlengte moeten alle concurrenten van de Xsara zelfs het onderspit delven : de afstand tussen het gaspedaal en de achterzetels bedraagt niet minder dan 1,70 meter, en dat komt het zitcomfort vanzelfsprekend ten goede. Ook aan de achterpassagiers werd gedacht. Zo zorgde Citroën ervoor dat de rugleuning van de voorzetels werd uitgehold. De typische Citroën-ophanging en de uitstekende geluidsisolatie verhogen alleen maar het comfort.
Met het ruime plaatsaanbod binnenin en de hoge standaarduitrusting, die kan worden vergeleken met die van berlines uit de hogere segmenten, beantwoordt de Xsara ruimschoots aan de eisen van de kopers van duurzame en betrouwbare middenklassewagens. In 1997 werden in dit marksegment 3.930.395 auto’s verkocht, goed voor 30,7 % van de totale Europese markt.
Bij de lancering wordt de Xsara aangeboden als vijfdeursberline. De gamma wordt iets later aangevuld met een coupé, die opvalt door zijn vloeiende en elegante lijn. Dit model zal worden uitgerust met vier zitplaatsen, waardoor het inzake comfort niet moet onderdoen voor de berline. De Xsara break tenslotte wordt pas volgend jaar op de markt gebracht. Tot dan wordt de ZX Break verder aangeboden.
Bij de vijfdeursgamma kan de klant kiezen uit drie uitrustingsniveaus (X, SX en Exclusive) en zes motoren : een 1.4i (75 pk), drie 1.8i motoren met vermogens van 90 pk, 103 pk en 112 pk voor de benzineversies en twee 1.9 diesels (68 pk en 90 pk), waarvan de krachtigste is uitgerust met een turbolader.
Het geslaagde en sobere design van de Xsara is het werk van het Centre de Création Citroën in het Franse Vélizy. De tegelijk moderne en elegante vormgeving straalt vanuit elke gezichtshoek stevigheid en dynamisme uit. Het reliëf in de motorkap geeft de neus van het voertuig een dynamische aanblik. Het radiatorrooster verwijst naar de grotere wagens van de Citroën-familie. De geïntegreerde koplampen beklemtonen de aërodynamische lijn van de Xsara. De gelakte voor- en achterbumper zijn voorzien van brede beschermstrips die een beveiliging bieden tegen lichte aanrijdingen. De strips zijn in drie delen op de bumperschilden aangebracht en moeten de kosten van eventuele herstellingen beperken.
PATRICK OP DE BEECK
Citroën Xsara Elegante vormgeving, ruim interieur en uitgebreide veiligheidsuitrusting.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier