Rootsmuziek in opmars

De markt voor jazzmuziek is beperkt, maar groeiend. Via Records Belgium profiteert mee.

De platenmajor BMG heeft zijn volledige jazzcatalogus bij Via Records Belgium liggen. “Dat is redelijk uniek: een major die de distributie en promotie overlaat aan een independent. Meestal gaat het net andersom,” zegt Jan Hublau (35), zaakvoerder van Via Records Belgium in Wetteren, een platenfirma gespecialiseerd in jazz, wereldmuziek en blues. “Rootsmuziek” noemt hij het zelf.

“We hebben onze eigen labels – Via-Jazz, Via-World en Via-Blues – maar werken ook samen met buitenlandse labels zoals ESC Records of Dreyfus Jazz. Recent haalde Via Records een belangrijk contract met Disques Dreyfus binnen. “Hoewel het moeilijk jazz- of wereldmuziek kan genoemd worden, gaan we in de Benelux de distributie en promotie doen van de nieuwe CD van Jean-Michel Jarre. Het is niet evident dat Disques Dreyfus, dat in zowat heel Europa Jean-Michel Jarre uitlicencieerd aan major Sony, kiest voor een independent. We zien dit dan ook als een psychologische overwinning,” glimlacht Jan Hublau.

Jan Hublau richtte Via Records Belgium twee jaar geleden op met de nodige steun van het Nederlandse moederbedrijf VIA Records. Hublau was eerder general manager bij Zomba/Rough Trade, een platenfirma die vooral commerciële muziek en alternatievere pop/rock uitbrengt.

De verkoop van jazzmuziek zit volgens Jan Hublau in de lift. Toch blijft hij realistisch. “Een verkoop van 500 exemplaren mag bij ons een succes genoemd worden. Via Records haalt soms meer dan 1500 stuks. We verkopen aan zowel de klein- als de groothandel. Probleem is dat er in België slechts weinig gespecialiseerde jazz- of wereldmuziekwinkels zijn. Gelukkig is er een groeiende markt voor deze muziek. De vele jazzsamples in bijvoorbeeld drum & bass, trip-hop en hiphopmuziek zorgen ervoor dat jongeren op zoek gaan naar de originele muziek.”

De markt van de jazzmuziek is in België vrij klein. Er zijn geen echt grote distributeurs. Wat betreft marktaandeel, staat Via Records op een derde plaats, na twee majors. “Het is echter moeilijk om precieze verkoopcijfers te geven,” zegt Hublau. “Er bestaan immers geen hitlijsten in ons genre. Onze omzet is vorig jaar wel met 15% gestegen. Met zes personeelsleden draaien we nu rond de 45 à 50 miljoen frank omzet. Voor 2000 verwachten we, dankzij Jean-Michel Jarre, nog een beter resultaat. Ook de recente distributie van soundtracks – steeds populairder – zal een extra steuntje betekenen.

En het internet? Hublau: “We willen zelf via het internet verkopen, maar moeten opletten dat we onze klanten (de groot- en kleinhandel) niet gaan beconcurreren. Daarom willen we onze producten enkel in het buitenland via het internet aan de man brengen. Trouwens de verkoop van jazz via het internet ligt erg laag. Jazzliefhebbers stappen blijkbaar liever een échte winkel binnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content