Roel Peeters (39): Terug naar consultancy

Ruim een jaar geleden werd Roel Peeters CEO bij Outspot. Het bedrijf is gespecialiseerd in groepsaankopen via het internet en koopt rechtstreeks in China producten aan. Peeters zei dat hij zijn hart had verloren aan het leiden van een kmo en dat Outspot in een nieuw groeisegment daarbij aansloot. Toch nam hij in het voorjaar 2014 afscheid van Outspot. “We hebben veel verwezenlijkt. In de periode dat ik er was, steeg het resultaat elke maand met zo’n 30 procent. We hebben outspot.fr opgestart, Outspot Duitsland stond in de steigers. De verkoop was een enorm succes. We hebben vorm gegeven aan de marketing en campagnes gestructureerd, de financiën op orde gezet.

“Het was mijn wens het bedrijf voort uit te bouwen. Outspot.fr was een slimme zet. Weinig extra kosten, veel schaalvoordelen. Hetzelfde gold voor Duitsland. Ik heb gefocust op schaalvoordelen door autonome groei in plaats van groei door overnames. Maar ik stond eerst alleen aan het roer en daarna waren we met zijn drieën. Een schip moet één kapitein hebben. Ik geloof in de capaciteiten van Outspot. Het is een succesverhaal en ik wens ze alle succes toe. Ik denk dat ik de aandeelhouders, Thomas en Stefan Van Overbeke, goed op weg heb gezet.”

Wat is de aanleiding van uw vertrek geweest?

ROEL PEETERS. “Ik wil niet schieten op Outspot. Het is een mooi bedrijf, maar een minpunt is het personeelsbeleid. In de periode voor ik in september 2013 het roer in handen nam waren er vijf uittredingen. Tijdens mijn periode zijn er nog eens twee vertrokken. Ik heb het management in handen genomen, jonge medewerkers aangenomen en een cultuurverandering voor elkaar gekregen. Door het succes en de nieuwe dynamiek hadden de aandeelhouders weer zin om het roer in handen te nemen.”

Wat hebt u na Outspot gedaan?

PEETERS. “Verschillende partijen spraken me aan, maar ik heb eerst de boot wat afgehouden. Nu heb ik de draad weer opgenomen en ben in de consultancywereld gestapt. In die sector werkte ik ook al voor ik bij Outspot terechtkwam. Ik ben consultant bij SIA Partners. Het bedrijf heeft veertien kantoren in verschillende landen. SIA werkt in drie sectoren: energie (de origine van het bedrijf), financiële diensten en transport/industrie/retail. Voor die laatste sector heb ik de verantwoordelijkheid voor de Benelux, een activiteit die ik zes maanden geleden van nul heb opgestart. Dat was een nieuwe uitdaging. Het gaat om het operationaliseren van strategieën. Een van de jongste projecten was een strategische doorlichting van een Belgische kmo die in het vizier was gekomen van een equitymaatschappij. Je ziet dat die bedrijven meer en meer interesse hebben voor kmo’s.”

Hoe kijkt u terug op de afgelopen twee jaar?

PEETERS. “Ik heb veel nieuwe dingen kunnen doen. Outspot was een leuk project gedurende zes maanden. Nu heb ik bij SIA een nieuw project met succes. We hebben in verschillende sectoren bedrijven kunnen helpen zich te professionaliseren. Het leuke aan beide werelden is dat je werkt met een jonge generatie van dynamische mensen. Bij SIA kunnen jonge mensen zich laten zien op een hoog niveau. Dat motiveert.”

AVP

“Bij SIA kunnen jonge mensen zich laten zien op een hoog niveau. Dat motiveert”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content