RECLAMESTUNTER

Na tien jaar Euro RSCG te hebben geleid, wordt Alain Van den Eynde de nieuwe directeur van het Belgische filiaal van McCann Erickson. Hij is de man die enkele befaamde stunts in de Belgische reclame op zijn naam heeft staan.

Met zijn playboy-uiterlijk, zijn halflange blonde haar en zijn voorliefde voor motoren weet Van den Eynde zijn 46 lentes met succes te verbergen… Voor diegenen die het reclamewereldje volgen, is hij een oude rot in het vak. Maar je vindt zelden reclamemensen die na een 23 jaar in het vak nog altijd zo bezield zijn. Dat is ongetwijfeld de reden geweest voor McCann Erickson om hem uit zijn directeursstoel bij Euro RSCG United weg te halen. Hij volgt Albert Benatar op, die promotie maakte binnen de groep.

Van den Eynde stamt uit een Mechels gezin. Hij kiest voor een rechtenstudie aan de VUB, maar eenmaal bij de balie gooit hij het roer om. “De aantrekkingskracht van de reclame was te groot,” verklaart hij. “Ik was dol op die combinatie van handel en creatie.” Hij solliciteert dus bij drie reclamebureaus, waaronder… McCann Erickson, en wordt uiteindelijk aangenomen als commercieel verantwoordelijke bij Lintas. Vervolgens stapt hij over naar BBDO en daarna naar J. Walter Thompson, waar hij op zijn dertigste algemeen directeur wordt.

Hij neemt er Daniel Van Vlasselaer in dienst als commercieel directeur, die hem al snel voorstelt om een eigen zaak te beginnen. “Na twee flessen wijn had hij mij overtuigd,” herinnert hij zich. Het duo slaagt er in om Eddie Garbarski zover te krijgen in hun bureau te investeren. Garbarski was enkele jaren daarvoor de partner van Jacques Séguéla geweest bij het opzetten van de Belgische tak van RSCG. Dat belette hem niet om een aandeel van 40% in het kersverse reclamebureau te nemen, dat V-Way werd gedoopt. In 1989 vraagt hij hen zelfs bij Garbarski-V-RSCG, dat na de fusie met Eurocom Garbarski Euro RSCG zou gaan heten.

Daarop volgt een sombere periode voor Van den Eynde en het bureau waarvan hij gedelegeerd bestuurder is geworden: de gevolgen van de Golfcrisis zijn rampzalig, er vallen ontslagen, Daniel Van Vlasselaer vertrekt naar Equator, Eddie Garbarski trekt zich terug uit het zakenleven. “Wij hebben twee helse jaren meegemaakt. Nu zijn we er weer helemaal bovenop en als ik vertrek, dan is dat omdat ik hier alles wel zo’n beetje heb gezien en meegemaakt.”

Van den Eynde vertrekt dus met het gevoel dat hij zijn plicht vervuld heeft: het reclamebureau draait op volle toeren en sleept, net als in de goeie ouwe tijd, opnieuw creatieve prijzen in de wacht. Van den Eynde en zijn clubje waren namelijk de bedenkers van enkele van de beroemde mediareclamestunts voor Durex, Minolta, Peugeot en Club Med (de befaamde Soir bleu…). Dat bewijst volgens hem dat België voldoende creativiteit in huis heeft. “Bedrijfsleiders zouden zich meer moeten interesseren voor ons vak, dat maar al te vaak wordt beschouwd als het arme broertje binnen hun strategie. Dat neemt niet weg dat het ook aan de reclamemensen zélf is om te laten zien welke rol zij spelen in de economie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content