‘Reclamebureaus verliezen marktaandeel’

WIE

Marc Fauconnier (58)

IS

Marc Fauconnier is sinds 12 december de voorzitter van de Association of Communication Companies (ACC), de vereniging van communicatiebureaus. Hij was al enige tijd als CEO van het reclamebureau FamousGrey in het bestuur van de ACC actief.

WAS

Marc Fauconnier startte in 1985 als jonge socioloog in het marktonderzoek. Hij kwam in contact met de reclamewereld en maakte in 1988 de overstap. Hij startte bij Garbarski-RSCG (Havas) en werkte daarna bij Young & Rubicam en BBDO. In 1997 zette hij met Luc Libens en Christophe Ghewy LG&F op, dat nu als FamousGrey deel uitmaakt van de WPP-groep. “Het ondernemerschap heeft altijd in me gezeten. Ik droomde van een eigen zaak.”

WIL

De reclamewereld is allesbehalve comfortabel te noemen. “De comfortzone is helemaal weg en daar zijn veel redenen voor”, aldus Fauconnier. De sector heeft onder meer te weinig aan employer branding gedaan, zegt hij. “En we zijn er onvoldoende in geslaagd onszelf heruit te vinden en de digitalisering te omarmen. We zijn te lang in oude recepten blijven hangen. We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt om de nieuwe technieken binnen te brengen, maar als klanten zoeken naar innovatie, dan kloppen ze eerder aan bij consultants als McKinsey en Accenture dan bij communicatiebureaus. Onze inspanningen zijn onvoldoende zichtbaar. We verliezen marktaandeel.”

Fauconnier ziet de oplossing onder meer in een strakkere technologische positionering. Hij vindt ook dat de communicatieopleidingen aan hogescholen meer aandacht moeten besteden aan de businesskant. “Onze communicatie moet ten dienste staan van waardevermeerdering van onze klanten”, aldus Fauconnier.

VRIJE TIJD

Fietsen en reizen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content