Reclame voor hippe vogels
Het communicatiebureau Funco mikt op trendy jongeren. Een dvd vol kunst en ongewone feesten brengen adverteerders op plekken waar ze anders nooit komen.
Het bureau wekt met amper tien werknemers, waarvan de helft op zelfstandige basis. De omzet ligt rond de 1,24 miljoen euro (50 miljoen frank). “We willen niet echt groeien in aantal. Nu zijn we een non-hiërarchisch bedrijf dat goed functioneert. Wij hebben hier geen account manager enzovoort, maar werken met het hele team project per project.” Momenteel onderhandelt Funco met de jeansmerken Levi’s en Diesel over een mogelijke samenwerking.
De eigenzinnige aanpak van het bureau blijkt uit het eigen Project C, een gratis verdeeld magazine op dvd. Daarop komt Funco’s idee van “allerlei soorten en vormen van kunst.” Het dvd-project, dat steun van de Europese Unie krijgt, wordt op 200.000 exemplaren geperst en zal in 2002 in vijftien Europese steden worden verdeeld. Kostprijs: 1 miljoen euro. “Onder meer het London Design Museum en het Parijse Centre Pompidou springen mee op de kar als verdeelpunt van de dvd,” aldus een trotse Tjon. “Het is een prestige om het product op die plaatsen aan te bieden en er kan zelfs een samenwerking ontstaan met de musea.” Project C kan gratis aangeboden worden dankzij adverteerders. Voor de merken is het niet het goedkoopste medium om hun reclameboodschap te verspreiden, maar ze snappen volgens Funco de missie van Project C om kunst naar de jongeren te brengen.
Als derde poot organiseert Funco evenementen op ongewone locaties. Zo waren er al feesten in het Atomium en Brussel-Centraal. Binnenkort volgt een party in een hangar in Zaventem. Tjon: “Het wordt een woest alternatief voor saaie bedrijfsfeestjes.”
Ken Houben
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier