RECLAME MET EEN EXTRA LAAGJE REALITEIT

Ad Van Poppel medewerker Trends

Augmented reality lijkt een tweede leven te krijgen in de promotionele sfeer dankzij de opkomst van smartphones en tablets. Zespri, Carrefour en Artis Historia maken er gebruik van.

Augmented wat?

Augmented reality betekent ‘toegevoegde realiteit’. De computer wijzigt onze waarneming van de realiteit door een laagje extra informatie (vooral video) toe te voegen aan wat we zien. Die extra inhoud verschijnt op het scherm door met uw smartphone of tablet het logo, een speciaal ontworpen beeld, een lijntekening of een QR-code in te scannen.

App

Philip Gielkens, manager bij Concrea, het bedrijf achter het vernieuwde Historia, herinnert zich nog dat toegevoegde realiteit twee à drie jaar geleden ook al eens naar voren kwam. “Het fenomeen krijgt nu een tweede leven”, vindt Gielkens. Dat is vooral te danken aan de opkomst van smartphones en tablets en de toegenomen geheugencapaciteit van die apparaten. Daardoor kun je met toegevoegde realiteit meer doen dan vroeger, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en promoties. Toegevoegde realiteit vereist wel dat u een app downloadt. Mensen ertoe aanzetten dat te doen, ligt niet voor de hand. Waarom zou iemand moeite doen om reclame te zien? “Je moet de mensen informeren over toegevoegde realiteit”, meent Gielkens.

Carrefour

Enkele bedrijven zetten nu in op augmented reality in de marketing. In de Carrefour-speelgoedfolder zijn bij tien aanbiedingen van speelgoed ‘scan mij’-logo’s geplaatst. “Het gaat er niet om extra karakteristieken van die producten te geven, maar om de figuren op een inspirerende manier naar voren te laten komen”, weet Baptiste Van Outryve, de woordvoerder van Carrefour. De speciale app is volgens Van Outryve al veel gedownload. Carrefour zal echter niet te pas en te onpas toegevoegde realiteit inzetten. “Er moet een meerwaarde zijn”, zegt hij. “En je moet de kosten ook verdedigen. Dat betekent dat je intern mensen over de streep moet trekken.”

Artis Historia

Het vernieuwde Artis Historia heeft toegevoegde realiteit in zijn boeken opgenomen. Wie een cover of een sticker via een app scant, krijgt in woord en (bewegend) beeld extra informatie over het onderwerp. “We bouwen zo de brug van de printwereld naar de digitale wereld. Augemented reality biedt een toegevoegde waarde”, zegt Philip Gielkens.

Zespri

De Nieuw-Zeelandse kiwiproducent Zespri zette op drie manieren toegevoegde realiteit in. Er was een app waarmee de consument een prijs kon winnen als hij de SunGold Kiwi scande. Daarnaast konden mensen zes kleurplaten vinden in de verpakkingen. De bedoeling was dat kinderen de tekening kleurden en dan met de app scanden. Daardoor kwam de tekening tot leven in de kleuren die zij er zelf aan hadden gegeven. Deze winter worden nieuwe tekeningen gelanceerd. Afgelopen zomer was er ook nog een ‘Magic Animation Tour’ op negen locaties in de Benelux, waar consumenten door middel van augmented reality het gevoel hadden dat ze in een echte kiwiboomgaard kiwi’s konden plukken.

Viraal

Bij promotioneel gebruik mikken bedrijven ook op een viraal effect. Kinderen kunnen de Zespri-kleurplaten met elkaar delen. Het gevolg is dat andere kinderen ook zo’n kleurplaat willen. Het voordeel is dat de actie blijft leven, ook als de display uit de winkel verdwenen is. The Entertainment Office heeft ook verhalen van Kaatje (Ketnet) via toegevoegde realiteit. Een sticker scannen levert drie verhalen op de tablet op.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content