RADIO. Storm op de golven

Er woedt een machtsstrijd op het Vlaamse radiofront. Niet alleen VTM, maar ook een aantal lokale radiogroepen eist zijn bestaansrecht op. Wie haalt het ?

Het broeit in radiolandschap Vlaanderen. In maart jl. dook in de pers het berichtje op dat Sydes, de innovatiemaatschappij van uitgeversgroep VUM (Vlaamse Uitgeversmaatschappij), een “substantiële participatie” had verworven in de exploitatiemaatschappijen van de lokale radio’s Antigoon (Antwerpen) en Go (Gent). Lichte konsternatie. De VAR het reklamebedrijf waarin BRTN en VUM participeren smeedde, zo vertelde het gerucht, plannen om een alternatief radionetwerk uit te bouwen.

“Een defensieve zet, ” antwoordde VUM-direkteur Marc Appel, maar liet verder niet in zijn kaarten kijken. Terzelfdertijd trakteerde Radio Contact Brussel zich op een reklamespot op een 30-tal lokale radio’s toevallig stuk voor stuk zenders die vroeger tot de Radio Contact-keten behoorden. “Verdoken netwerkvorming, ” protesteerden critici. “Niets van, ” replikeerde het management van Radio Contact (Francis Lemaire en Pierre Houtmans). “We interpreteren de wet (nvdr het lokale-radiodekreet van 7 november ’90) maximaal. “

Een weekje later liet Thierry Keyen, direkteur van IP-Radio, de reklameregie van Contact, in het vakblad MM News echter weinig twijfel bestaan over de werkelijke bedoeling van Radio Contact : “Doel is een gemeenschappelijke band te creëren en de afgesprongen kontakten van de laatste jaren opnieuw te smeden. ” Keyen verduidelijkte : “Het radiobereik buiten de BRTN is goed voor ongeveer 20 %. Er is een publiek van ontevredenen. Ik geloof dat een nieuwe samenwerkingsformule dit bereikscijfer kan verdubbelen. “

VLAM.

In Vlaanderen smeult al een tijdje de vraag van VTM om een commerciële radiozender te mogen opstarten. Een verzoek dat vanuit diverse hoeken met argusogen wordt gevolgd. Zegt Freddy Neyts, voorzitter van Contact NV (de exploitatiemaatschappij van Contact Brussel en de holding die het Waalse Contact Franchising en de buitenlandse Contact-vestigingen in Roemenië, Turkije, Guadeloupe en Litouwen overkoepelt) : “We zijn graag bereid om samen te werken met VTM. We zijn objektieve partners, zoveel is duidelijk. Maar een consensus hierover vinden in de raad van bestuur van VTM is blijkbaar niet zo gemakkelijk. “

Dit klopt. In Antwerpen loopt hardnekkig het gerucht dat de Belgian Media Holding via dewelke Ackermans & van Haaren, Bank Degroof en Theo Maes (onrechtstreeks) 16 % bezitten in VTM zich heeft ingekocht in VLAM (de Vlaamse Audiovisuele Mediagroep), een vennootschap die programma’s, publiciteit en diensten toelevert aan lokale radiozenders zoals VRM (Antwerpen), Nostalgie (Antwerpen), VRL (Leuven) en Studio Mechelen.

“Dit kan ik absoluut nog niet bevestigen, ” reageert Frank Leysen, één van de oprichters van VLAM. “Op dit ogenblik zijn verschillende binnen- en buitenlandse mediagroepen geïnteresseerd om te investeren in VLAM. We onderhandelen. ” Over een eventuele samenwerking met Radio Contact, zegt hij : “Als ze ons een goed voorstel doen, zijn we daartoe bereid. Anders varen we een onafhankelijke koers. “

Het Antwerpse VLAM is in volle expansie. Volgens Frank Leysen doet de maatschappij nu al toelevering aan een 50 tot 60 Vlaamse lokale radio’s. Niet niks. In Vlaanderen zijn in totaal zo’n 350 zenders aktief, waarvan een 100-tal min of meer professioneel gerund.

MACHT.

In die kontekst is het niet verwonderlijk dat de VUM die via de VAR de reklameregie voor de BRTN-radio verzorgt zich onlangs (via de NV Vloram of Vlaamse Lokale Radio Maatschappij) inkocht in het Antwerpse Antigoon : nl. om de lokale machtsbasis van VLAM wat af te knotten. De VUM heeft nu met de BRTN een akkoord dat alle nationale reklame voor Antigoon door de VAR wordt beheerd.

Kortom, ook de VAR houdt de Vlaamse radioscène scherp in het oog. Marc Appel liet uitschijnen dat hij andere lokale radio’s polst voor een samenwerking. Dan zal hij hoogstwaarschijnlijk ook Dirk Otte moeten passeren van het Vlaamse Radiobedrijf (VRB), een publiciteitsregie die de reklame verzorgt voor een tiental lokale zenders in het Oost- en Westvlaamse. Heeft Appel veel kans op slagen ? Allicht niet.

Immers, Otte die in ’91 mee aan de wieg stond van de Vlaamse Nostalgie-keten en ooit aandeelhouder was in Contact Franchising staat ervoor bekend goede relaties te onderhouden met de Contact-groep. Talloze vrije radio’s hebben een broertje dood aan de “vraatzuchtige” BRTN die over 26 tot 27 frekwentiebanden beschikt voor slechts 6 radiozenders. De lokale radiozenders moeten het echter zien te rooien met de smalle ruimte tussen de 102.4- en 107.9-frekwentie en een beperkt verbruik van 100 Watt.

“Je kan eindeloos zoeken naar samenwerkingsverbanden met andere lokale radio’s, mediagroepen, lokale of nationale tv-zenders, ” zegt Freddy Standaert van Radio KOLM (Gavere). “Dé must is een politiek initiatief om de sektor nieuw leven in te blazen en de overbescherming van de BRTN te stoppen. “

PDP

FRANCIS LEMAIRE EN PIERRE HOUTMANS (CONTACT) “Wij interpreteren de wet maximaal. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content