Racewagen voor de weg

Alfa Romeo wil zichzelf weer op de kaart zetten en opnieuw sportieve, leuke auto’s bouwen die de zinnen van echte autoliefhebbers prikkelen. De 4C moest daar een eerste aanzet toe zijn, misschien zelfs op een ietwat extreme manier: Alfa Romeo lanceert een auto die veeleer een racewagen is dan een voertuig voor elke dag.

We verklaren ons nader. Heel sportieve auto’s, zoals de Porsche 911 of de McLaren 650S, die we binnenkort in deze rubriek aanbrengen, zetten niet alleen prestaties neer die de adem afsnijden. Ze zijn zo gebouwd dat ze ook inzetbaar zijn voor dagelijks gebruik.

Dat is deze 4C nu net niet. Doe er een trip van tweehonderd kilometer in gewoon verkeer mee en je bent wellicht opgelucht dat je je bestemming bereikt hebt. Alfa Romeo zocht op geen enkel moment naar een compromis tussen comfort en prestaties toen het deze sprinter neerzette.

Het motorgeluid blijft in alle omstandigheden heel present. Luid, dus. En je voelt iedere oneffenheid in het wegdek, zoals het hoort voor racewagens. De 4C heeft ook een zwaar stuur en een brede draaicirkel. En wees voorzichtig als je over verkeersdrempels rijdt, want hij staat heel laag bij de grond.

Lees hier geen kritiek in: het resultaat is een fantastische machine, heerlijk om mee te rijden voor wie van sportieve auto’s houdt. Daarvoor zorgt een vederlicht chassis van koolstofvezel, dat samen met andere ingrepen om gewicht te besparen (airco is een gratis optie) de naald van de weegschaal ruim onder 1000 kilo houdt. Daarom doet de kleine viercilinder van 1,7 liter en amper 240 paarden wonderen. De verhouding gewicht/vermogen is beter — toch voor wat de prestaties betreft — dan bij bijvoorbeeld een Porsche Cayman, met zijn grotere motor.

Natuurlijk amuseerden we ons toen we op pad trokken met de Alfa Romeo 4C. Het ding wekte de mislukte autocoureur in ons weer tot leven. Van 0 naar 100 per uur in 4,5 seconden. En dan die wegligging in zelfs zeer snelle bochten. De auto kleeft aan de grond als een zuignap, mede dankzij de centrale inbouw van de motor. Maar er is ook het gevoel achter het stuur: je zit heel laag tegen de grond — de 4C is amper 1,18 meter hoog. De houding achter het stuur doet ook denken aan racen, in die kuipstoel. Net zoals het pedalenstel. Voor niet eens zo veel geld, want de 4C biedt een zeldzame verhouding prijs/rijplezier. Zo’n stuk alaam voor 51.500 euro, ga het bij andere merken maar zoeken. En hij ziet er ook oogverblindend uit. We reden tijdens onze test niet meteen ongemerkt door het dorp.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content