Profiteer van de golf

Elke maand geeft een kunstexpert drie beleggingstips in zijn specialisme. Deze maand: kunstadviseur en Ensor-specialist Sabine Taevernier over beleggen in moderne en hedendaagse kunst.

BUY

“De meeste kopers kiezen voor herkenbare kunstwerken. Die zijn daardoor duur. Intellectuele kunststromingen — zoals conceptuele kunst, minimal art en arte povera — zijn interessanter om te kopen. Maar binnen het oeuvre van kunstenaars zijn er grote verschillen. Donald Judds beroemde ‘stack sculptures’ zijn peperduur, maar de prijzen van zijn minder bekende ‘progressions’ blijven stabiel. Hetzelfde zie je bij René Magritte: de herkenbare werken uit de jaren zestig halen huizenhoge prijzen, terwijl de surrealistische sleutelwerken uit de jaren twintig vrij betaalbaar gebleven zijn.

“Een algemene regel voor verzamelaars is: laat je niet meeslepen in een trofeeënjacht. Koop alleen sleutelwerken uit de beste periode van een kunstenaar. Ga dus voor minimal art uit de jaren zestig en zeventig, en voor popart uit het begin van de jaren zestig: werken die representatief zijn voor hun stroming en hun tijd.”

HOLD

“De prijzen van de Vlaamse expressionisten waren een tijdlang zeer hoog, omdat verzamelaars en galeriehouders die markt goed ondersteunden. Nu is er minder interesse voor. Daardoor is het interessant dat werk te bewaren of het te kopen.

“Door de mondialisering van de kunstmarkt is het ook raadzaam werk van lokale kunstenaars, die nooit echt internationaal zijn doorgebroken, te houden of te kopen. La Jeune Peinture is zo’n stroming: de topwerken van die Belgische beweging blijven relatief goedkoop. Van de Franse artiest Jean Fautrier, een pionier van de informele kunst en een tijdgenoot van Jean Dubuffet, is een goed werk al verkrijgbaar onder 100.000 euro. Ook Les Nouveaux Réalistes in Frankrijk zijn goed bij prijs. Voor topstukken van Jean Tinguely is er internationaal niet veel belangstelling. Ook daar is houden of kopen de boodschap.”

SELL

“Er zijn hedendaagse kunstenaars die in een mum van tijd gigantisch duur worden. Wade Guyton zit in zo’n overgekookte markt. In drie jaar tijd is de prijs van een vergelijkbaar werk uit hetzelfde jaar en met dezelfde afmetingen gestegen van 180.000 naar 1.140.000 dollar. Dat heeft niets meer te maken met de intrinsieke waarde van kunst. Andere kunstenaars worden zwaar ondersteund door galeries en privéverzamelaars. Zo werden de prijzen voor Jean-Michel Basquiat momenteel naar een toppunt gepusht. Ook voor abstract werk van Gerhard Richter — hoe baanbrekend het ook is — wordt zeer veel betaald. Als de wereldwijde interesse de prijzen in de hoogte jaagt, profiteer dan van die golf.”

THIJS DEMEULEMEESTER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content