Primus en dus premium

‘Geschenk aan de klant’, staat in de Dikke Van Dale bij het begrip ‘premium’. Niet meer, niet minder. We willen geen semantische discussie starten, maar premium is een breder begrip dan enkel ‘topklasse met prijskaartje’. Zo ziet Volkswagen het ook.
“Volkswagen is al sinds het allerprilste begin een pionier en dat innovatieve karakter maakt dat het merk het voorvoegsel ‘premium’ meer dan verdient”, zegt Jean-Marc Ponteville, PR-manager Volkswagen Belgium. Als de Touareg en de CC klassieke premiumwagens zijn, dan is de Golf ‘de premium van de generalisten’.
Als we het volledige gamma van Volkswagen overschouwen, welke modellen spelen dan mee in de premiumklasse?
Jean-Marc Ponteville: “In de lijst met traditionele premiummodellen en -merken, bieden wij de Touareg als luxueuze 4×4 en de elegante vierdeurs coupé CC. Die wagens prijken daar niet omdat Volkswagen zich toelegt op dat segment, maar omdat het past in onze filosofie: een mobiliteitsoplossing vinden voor iedereen en alle mogelijke beroepen. En dus bedenkt en produceert Volkswagen kleine auto’s van minder dan 10.000 euro (de Up!) tot wagens van boven de 100.000 euro. Wat elke Volkswagen tot premium verheft, is zijn innovatieve karakter. Wij zijn altijd trendsetters geweest. Toen we de TDi-motoren lanceerden, betekende dat een revolutie voor de dieselwagens. Later kwamen de TSI-benzinemotoren, opnieuw een technologie die zijn tijd ver vooruit was. We pakten ook uit met de ongeëvenaarde automatische versnellingsbak DSG. Al die technieken zijn intussen overgenomen door andere merken. Er zijn weinig constructeurs die zoveel technologie aanbieden in de verschillende segmenten. Volkswagen is de premium van de generalisten. Neem nu de Golf: die is al meer dan veertig jaar dé referentie op de markt, niet alleen als bestverkochte wagen, maar ook omwille van zijn hoge restwaarde en zijn afwerking.”
Premium bij Volkswagen rijmt op technologie?
Ponteville: “Dat is toch zo? Het verschil tussen automerken is het verschil tussen technologieën. De Golf, de Passat, de Touareg … hebben vooruitstrevende technologieën. Je maakt het verschil toch niet enkel met een trendy interieur en speciaal leder? Volkswagen heeft een discrete elegantie en is premium afgewerkt, maar is geen blingbling automobiel. Het grote voordeel is dat je met een Volkswagen overal kunt komen. Ferdinand Porsche, de vader van Volkswagen, was een technologie geek. Toen hij de Kever maakte, was het een bewuste keuze om niet de grootste of meest luxueuze te zijn, maar technologisch de meest vooruitstrevende van zijn tijd. En zie: er zijn er 20 miljoen van verkocht.”
“Ook nu nog is Volkswagen een merk waar ingenieurs hun dromen realiseren. Ik geef een voorbeeld: in 2013 werd de XL1 voorgesteld – een hybride met vleugeldeuren. De XL1 verbruikt één liter brandstof per honderd kilometer. Daarmee ging de droom van de voormalige bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch in vervulling. Het bleef niet bij een prototype. Volkswagen heeft 250 XL1’s gemaakt en verkocht – er rijden er trouwens een aantal rond in België. Die auto is volledig gebouwd met de materialen van de toekomst: carbon, polycarbonaat voor de ruiten, aluminium voor het chassis… Ook bijzonder: de wagen heeft geen buitenspiegels, maar wel twee camera’s. In de auto heb je een scherm ter hoogte van de buitenspiegels. Beter voor de aerodynamica én veiliger, want de schermen geven een beter zicht – vooral bij nacht.”
Over prototypes gesproken, zijn er nieuwe modellen in aantocht?
Ponteville: “Zeker en vast. Volkswagen is meer dan ooit een wereldspeler, met China als belangrijkste afzetmarkt. Chinezen zijn premiumfreaks, moet je weten. Zopas heeft Volkswagen er de Phideon gelanceerd, de opvolger van de Phaeton. De wagen is enkel bestemd voor de Chinese markt en wordt in Europa niet verkocht. In de toekomst zullen onze modellen wel meer worden aangepast aan de verschillende markten, maar met één constante: overal maken we de wagens zo milieuvriendelijk mogelijk. Ik weet wel, we moeten Dieselgate nog verteren … Toch neemt dat niet weg dat het merk en de groep enorm hebben geïnvesteerd. Volkswagen wil tegen 2025 20 procent elektrische wagens verkopen. De race naar meer milieuvriendelijke wagens is volop bezig en daarin wil en zal Volkswagen een pioniersrol spelen. We werken volop aan krachtige elektrische motoren met een grotere actieradius.”
Is Volkswagen populair als leasewagen?
Ponteville: “De leasingmarkt is een privémarkt, met dat grote verschil dat iemand anders de rekening betaalt. Als je niet werkt in een bedrijf met een beperkte of opgelegde keuze van automerken, dan hanteer je voor een firmawagen dezelfde criteria als bij een wagen die je privé zou kopen. Zowel als privé- en als leasewagen is Volkswagen voor velen je van het. Sterker nog: leasemaatschappijen kennen de kost per kilometer heel goed, wat in ons voordeel speelt. Door de hoge restwaarde van Volkswagen krijg je voor hetzelfde leasebedrag meestal meer auto voor je geld dan bij andere merken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier