Premium heeft vele gezichten
Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
België is een rijk land. Voor de tweede maand op rij eindigt BMW op de eerste plaats wat betreft de inschrijving van nieuwe personenwagens. Een premiummerk dat de grote volumemerken voorafgaat, het roept vragen op. Beschouwd over de eerste negen maanden van dit jaar bekleedt het Beierse merk plaats vier gevolgd door Mercedes op vijf en Audi op zeven. Met die randbemerking dat voornoemde Duitse premiummerken – voor het eerst – minder auto’s verkopen dan het jaar voordien terwijl Jaguar, Land Rover en Volvo fors vooruitgaan.
Wees eerlijk, wie rijdt er niet graag met een luxueuze auto met alles erop en eraan die er bovendien goed uitziet en milieuvriendelijk is? Modellen die hieraan voldoen vind je vooral bij de duurdere merken die zich ofwel als luxe- ofwel als premiummerk profileren. Een exacte productomschrijving of duidelijke scheidingslijn is er niet. Premium heeft vele gezichten waarbij een standingvol interieur in kwaliteitsvol leder en edele houtsoort niet langer volstaan. Premiumkwaliteit wordt hoe langer hoe meer afgemeten aan het aanbod aan innovatieve technologie en belevingselementen waarbij connectiviteit, alternatieve aandrijving en autonoom rijden de nieuwe ijkpunten worden. Bovendien verwacht de klant van zijn premiummerk een mobiliteitsaanbod op maat, dat rekening houdt met de veranderende samenlevings- en arbeidsvormen en met de plattelandsvlucht richting stad.
Wie, wat, waarom?
Aan welke criteria moet een premiumauto voldoen? Om te beginnen moet die technologisch vooruitstrevend zijn, kwaliteitsvol afgewerkt en voorzien van de allernieuwste assistentie- en infotainmentsystemen. Hij moet bovendien comfortabel en veilig zijn, over voldoende ruimte beschikken voor passagiers en hun bagage én uitstraling hebben. Want een auto is en blijft ook een emotioneel geladen statussymbool, veel zichtbaarder dan een eigen villa en nog altijd overtuigender dan de meest gesofistikeerde smartphone of dure polshorloge.
Gevestigde waarden profiteren van hun ‘sterk merk’ imago en naambekendheid bij het grote publiek, Mercedes is daar het beste voorbeeld van. De ster heeft een grote symboolwaarde en refereert aan een roemrijk verleden. Nieuwkomers hebben het uitermate moeilijk om de status van premiummerk te verwerven. Alhoewel, met de hulp en impact van social media wordt dat makkelijker en verloopt de transitie van niche- naar premiummerk sneller. Tesla is daar een schoolvoorbeeld van: het paradepaard van Elon Musk bestaat amper 15 jaar en bezat vorig jaar een beurswaarde die de traditionele premiummerken deed verbleken. Ondertussen is de hype voorbij en heeft de Amerikaanse constructeur veel van zijn krediet verloren. Na een hoopgevend derde kwartaalresultaat steeg het Tesla-aandeel in oktober onverwacht met 38,5 procent waardoor de beurswaarde van Tesla nu 52,8 miljard euro bedraagt, of 1 miljard meer dan de 51,8 miljard euro van BMW.
Jaguar, Land Rover en Volvo hebben gekozen voor een meer stelselmatige opbouw op basis van een bestaand fundament met een duidelijke focus op vernieuwende elementen zoals alternatieve aandrijving en design. Of ook het Franse DS er zal in slagen om uit een vorig leven voldoende kracht en inspiratie te putten voor een succesvolle revival, is koffiedik kijken. De herstart met de DS7 Crossback is alvast veelbelovend.
Van diesel naar benzine
Particulieren die veelal in de stad en minder dan 15.000 km per jaar rijden, schakelen in snel tempo over van diesel naar benzine. Terecht. Bij de premiummerken, traditioneel met een hoog aandeel diesels in hun gamma, verloopt die transitie minder spectaculair. Dat heeft te maken met het profiel van hun klantenbestand: dat bestaat in overgrote meerderheid uit bedrijfsleiders, managers, vertegenwoordigers en zelfstandige beroepen die veelal lange verplaatsingen maken en meer dan 15.000 kilometers per jaar afleggen. Wagenparkbeheerders en zelfstandigen hebben minder oor naar stemmingmakerij maar meer oog voor de nuchtere cijfers en die tonen overduidelijk aan dat diesel rijden nog altijd voordelig is én nu ook milieuvriendelijk, dankzij de nieuwe generatie dieselmotoren met gesofistikeerde katalysatoren die de schadelijke NOx-uitstoot drastisch verminderen. Ter illustratie vindt u hieronder een grafiek die de evolutie inzake aandrijving weergeeft bij Mercedes over een periode van bijna 5 jaar.
Dit jaar bracht Mercedes drie nieuwe milieuvriendelijke modellen op de markt: S560e, E300e en E300de. In de zomer van 2019 volgt de C300de. Vanaf 2022 zullen Mercedes-klanten in elk segment uit een alternatieve aandrijving kunnen kiezen. Mercedes-woordvoerster Helen Van Nuffelen gaat ervan uit dat tegen 2025 15 à 25 procent van de verkochte voertuigen volledig elektrisch aangedreven zijn, afhankelijk van de ontwikkeling van de laadinfrastructuur en klantenvoorkeur. Dat betekent dat in 2025 nog altijd 75 procent van de voertuigen door een verbrandingsmotor zal worden aangedreven.