‘Pr-mensen hebben hun eigen biotoop’
WIE
Liesbeth Pyck (35)
IS
Brand reputation director bij TBWABrussels
WAS
Liesbeth Pyck studeerde communicatiewetenschappen aan de VUB en startte in 2006 bij het pr-bureau Porter-Novelli. “Ik had veel ontzag voor public relations en had een passie voor journalistiek”, zegt ze. Ze verkoos de pr en de communicatie in de bedrijfswereld boven het journalistieke werk. “Ik ben sterk in het opbouwen van relevante verhalen, maar dagelijks schrijven lag me niet.” Bij Porter Novelli leerde ze het pr-vak. Ze stapt in 2010 over naar Famous. “Bij Porter-Novelli was geen plaats voor mijn ambitie. In 2015 heb ik Famous Relations opgezet en dat later losgetrokken van Famous, dat inmiddels FamousGrey heet. Pr-mensen hebben hun eigen biotoop. De manier van werken is anders dan dat van een klassiek reclamebureau. We werkten samen met Famous, maar 80 procent van de klanten waren eigen klanten.”
TBWA vroeg haar brand reputation director te worden. “Ik had behoefte aan vernieuwing en TBWA heeft een paar mooie, grote Belgische merken met een lokale verankering”, aldus Pyck.
WIL
Brand reputation director is een nieuwe functie bij TBWABrussels, dat eerder een klassiek reclamebureau is. “Merken waren vroeger het domein van de marketingdirecteur en het traditionele reclamebureau. Er was een naam, een logo en een verhaal rond het product of de dienst”, aldus Pyck. “Maar een merk wordt gemaakt of gekraakt door zijn reputatie. De invulling van die reputatie evolueert.” Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) speelt daarin een grote rol. “Het gaat om de manier van produceren, de manier waarop een bedrijf omgaat met medewerkers en leveranciers.”
“Pr en marketing werken meer en meer geïntegreerd. Bedrijven zijn daar nog niet voor georganiseerd. Ik denk een brug te kunnen bouwen tussen die twee activiteiten”, zegt Pyck.
VRIJE TIJD
Sporten en afspreken met vrienden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier