Porsche Carrera 911 Turbo

De 911 Turbo is de absolute Porsche-koploper. Hij rijdt beter, remt beter, ligt beter en… ziet beter!

We schrijven 1973. 400 Porsches worden gebouwd voor homologatie in de toenmalige groep 4-competitie: de 911 Turbo ziet het levenslicht. Twee jaar later is er de straatversie. Die had een luchtgekoelde drieliterboxermotor (260 pk). De oerturbo accelereerde van 0 naar 100 km/u. in 5,5 seconden en haalde vlot 250 km/u.

Nu, 25 jaar later, lanceert Porsche de vijfde Turbo-generatie. Opnieuw staat deze sportauto voor innoverende technologie die resulteert in betrouwbaarheid, adembenemende prestaties, een veilig rem- en rijgedrag en een wegligging om u tegen te zeggen mede dankzij vierwielaandrijving. Vanaf de herfst kan de Turbo uitgerust worden met het nieuwe Porsche Ceramic Composite Brake-remsysteem, zowat dé referentie op het gebied van reactie, weerstand tegen fading, gewicht en levensduur (goed voor 300.000 km).

Ook nieuw zijn de lichten. Porsche benut als eerste sportautoconstructeur de voordelen van gasschijnwerpers voor de koplampen. De kleur van het op daglicht lijkend licht bevordert de zichtbaarheid en de veiligheid.

Voorts kunt u kiezen tussen de handgeschakelde zesversnellingsbak of de automaat die voor ‘t eerst in de Porsche Turbo-geschiedenis via tiptronictoetsen van op het stuurwiel (of met de schakelpook), manueel wordt bediend.

De wegligging is hét grote verschil met de eerste 911 Turbo. De nieuwe 911 Turbo laat u toe ontspannen te genieten van een sportauto die niet moet onderdoen voor de Ferrari Modena. Indien de wagen toch zijn grip dreigt te verliezen, is er nog altijd het standaard elektronisch regelsysteem Porsche Stability Management (PSM). Via ingrepen in het motormanagement en op de ABS-remmen herstelt PSM de rijstabiliteit.

De Turbo is niet zoals de andere 911 Carrera’s. Vooraan wijzen drie grote, donkerkleurige luchtinlaten op de enorme behoefte aan koellucht. Samen met de nieuw ontworpen koplampen geven ze de Turbo een uniek uiterlijk. Achteraan bepalen de nieuwe spoiler en de in- en uitlaten van de twee intercoolers de look. De grote aluminium velgen met holle spaken en de rode remzadels bezorgen de wagen zijn dynamisch imago.

Gemiddeld bespaart de nieuwe 911 ongeveer 18% op verbruik. Ook de uitstoot is met ongeveer 50% verlaagd. Hierdoor beantwoordt hij aan de Europese D4-norm, die van kracht wordt op 1 januari 2005. De 911 Turbo voldoet daarmee ook aan de strikte Amerikaanse LEV-norm (Low Emission Vehicle).

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content