Philipp Hellings (47): ‘Faciliteren, dat is onze kerntaak’
Met de oprichting van een Belgische businessclub in Parijs, onder de vlag B-Bop, zette Philipp Hellings een jaar geleden een informeel netwerk op. Daarmee wil hij de contacten tussen Franse en Belgische ondernemers in de Franse hoofdstad bevorderen. Hellings woont en werkt al jaren in Parijs.
Wat zijn de belangrijkste realisaties van B-Bop?
HELLINGS. “Om te beginnen is een Belgische club, en dus geen regionale, al een realisatie op zich. Ten tweede was er vraag naar een club waarin zowel de Fransen als de Belgen kunnen netwerken over zakendoen tussen en in de twee landen. Zo’n club is er nu. Ten derde organiseerden we avonden met sprekers van hoog niveau.”
Wat kan beter?
HELLINGS. “In alle bescheidenheid: het kan moeilijk beter, want we krijgen logistieke ondersteuning van de drie regio’s via Flanders Invest and Trade, Brussels Invest and Export en AWEX (Invest in Wallonia).
“Er kwam ook sympathie en steun uit federale diplomatieke hoek. Ik denk aan de bijdragen van Evert Maréchal. De Belgische ambassadeur Vincent Mertens de Vilmars stelde de residentie ter beschikking voor events.”
Hoe sloegen de businessevents aan?
HELLINGS. “Heel goed. We hebben een gevarieerd publiek met zowel grote als kleine bedrijven uit beide landen. Zowel starters als vertrouwde namen komen langs.”
Hoe evolueerde het ledenaantal?
HELLINGS. “Om de club en de zaken simpel te houden is er geen formeel lidmaatschap. B-Bop denkt meer in digitale termen. Zo hebben we een Linkedin-groep opgezet en die telt al meer dan 200 leden. ”
Welke zaken onderschatten Belgen met ambities op de Franse markt?
HELLINGS. “De Franse wetgeving. De sociale wetgeving bijvoorbeeld is administratief moeilijker georganiseerd. Maar met voldoende voorzorgen en goede raad is het nog altijd best te beheren. In Parijs zijn er voldoende consultingfirma’s die ondernemers op het goede pad zetten. Bij Isobel Audit Consulting, ons accountantskantoor gespecialiseerd in ondersteuning van bedrijven uit de Benelux in Frankrijk, komen we geregeld in aanraking met nieuwe klanten die problemen hebben met die verschillen.”
Kon B-Bop ook Franse businesslui warm maken voor de Belgische markt?
HELLINGS. “Er zijn zeker contacten gelegd, maar in hoeverre die geholpen hebben, weten we niet. De club ontvangt veel Franse bedrijven met interesse in de Belgische markt. B-Bop probeert een ontmoetingsplatform te creëren. Dat werkt in beide richtingen. Faciliteren, dat is onze kerntaak.”
In hoeverre kan de nieuwe Franse regering impact hebben op de bilaterale handelsrelaties?
HELLINGS. “De president is een eurofiel. De nieuwe regering zal haar best doen om de relaties nog te verbeteren. België is de derde handelspartner van Frankrijk. Ruim 40.000 Belgische bedrijven exporteren naar Frankrijk. In 2014 waren er volgens Eurostat 2604 filialen van Belgische groepen actief in Frankrijk met 124.000 werknemers. Frankrijk was de derde buitenlandse werkgever in België (na de VS en Nederland, nvdr) met 72.000 mensen en 178 filialen.”
KC
“De verschillen tussen de Belgische en de Franse wetgeving worden onderschat”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier