PEARSON, EEN FEUILLETON
Bouwbedrijf wordt mediareus.
Pearson TV, de televisieproducent die met het Frère– Bertelsmann-mediavehikel CLT-UFA (zie ook blz. 144) samensmelt, is een van de vier pijlers van de Britse Pearson-groep. Pearson draaide in 1999 een geconsolideerde verkoopomzet van 223 miljard frank en boekte 20,1 miljard nettowinst. Voor alle vier de bedrijfseenheden van Pearson was 1999 daarmee een recordjaar.
Net als hun kersverse partner Albert Frère rolde ook de familie Pearson eerder toevallig in de media. Het familiale bouwbedrijfje, opgericht in 1844, bouwde ooit dokken in Londen, Southampton en Halifax, spoorwegen in Spanje, Mexico, Colombië en China en tunnels in New York. In het begin van de 20ste eeuw heroriënteerde de familie zich naar de petroleumsector en in 1919 creëerde ze een financiële holding om de portefeuille te beheren. Het is die holding die zich in de uitgeverswereld en de media inkocht, eerst via de regionale krantengroep Foundation Westminster Press, vervolgens door de acquisitie van Financial Times, Longman, Penguin en Ladybird. Tachtig jaar later is Pearson helemaal een mediamaatschappij geworden, met rendabele pijlers in schoolboeken, gedrukte media, literaire uitgaven en televisie.
Pearson Education, de wereldleider in universitaire en schoolboeken, die in de Verenigde Staten één op twee studenten bereikt, boekte 17,2 miljard frank winst op een omzet van bijna 116 miljard frank. Omdat de interesse in studieboeken groeit, niet alleen in de VS maar ook in regio’s waar Pearson nog niet zo sterk staat, rekent Pearson Education voor de komende jaren op een forse groei.
De mediapoot, die volgens zijn webpagina streeft naar het marktleidersschap voor financiële informatie, schreef vorig jaar een omzet van 46 miljard in en bijna 11 miljard winst. Pearson heeft in de media naast de Britse zakenkrant Financial Times en haar Franse tegenganger Les Echos onder meer ook 50% in portefeuille van The Economist Group en 75% van Recoletos, een referentieaandeelhouder van de Spaanse krant El Mundo.
De Penguin Group, een andere volle dochter van Pearson, is met zijn catalogus van 25.000 Engelstalige titels in fictie en non-fictie marktleider in de VS, Groot-Brittannië, Australië, Nieuw-Zeeland, India en Canada. Penguin draaide in 1999 net geen 38 miljard frank omzet, boekte 4,3 miljard winst en rekent op een groei van minstens 4% per jaar in de komende vijf jaar.
Pearson TV, dat nu zijn activiteiten samensmelt met CLT-UFA, verkocht in 1999 voor 23,8 miljard frank programma’s en schreef 4,5 miljard frank winst in de boeken. Pearson TV was daarmee de grootste onafhankelijke televisieproducent in de wereld, met meer dan 150 programma’s in productie in 30 verschillende landen. Tv-producties genereren 70% van de omzet van Pearson TV. Het bedrijf deed in de jongste vier jaar verschillende belangrijke acquisities, waaronder Thames TV, Grundy en Fremantle. De distributiekanalen van CLT-UFA moeten Pearsons televisiepoot minder afhankelijk maken van grote Amerikaanse productiehuizen. Met zijn stevige greep op de Europese markt, zijn uitbreidingsplannen in de Verenigde Staten en zijn zichtbare links met betaalzenderketen Canal+ kan het Luxemburgse mediaconcern nieuwe en stabiele afzetmarkten voor Pearson TV aanboren.
Frank Demets Alain Mouton
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier