PARAPHARM PLUS. De nieuwe apotekers

In Frankrijk groeide het fenomeen van de parafarmacie razendsnel. Er was applaus, maar ook woede. Vandaag is België aan de beurt.

“Mijn hoofddoel is gezondheids- en schoonheidsprodukten aan te bieden langs een ander circuit dan dat van de apoteken. Maar wél met apotekers, ” zegt de Kortrijkzaan Yvan Vindevogel (32 j.). “Ik probeer vooruit te kijken in de tijd en het publiek te geven waar het om vraagt. “

Yvan Vindevogel is zelf apoteker én zakenman. In ’86 reeds richtte hij Omega Pharma op, een bedrijfje dat kosmetische en farmaceutische produkten aanmaakt. Vorig jaar stapte hij eruit, hij verkocht zijn aandelenpakket aan z’n vennoot Marc Coucke.

In Vindevogels achterhoofd zat een nieuw business-idee dat inmiddels konkreet gestalte heeft gekregen in Parapharm Plus, een NV met een kapitaal van 5 miljoen en 3 investeerders : Vindevogel zelf (20 %) en twee “naamloze” vennoten die elk voor 40 % tekenen. Op 19 juni jl. opende in thuisbasis Kortrijk de eerste Parapharm Plus-winkel : een shop met produkten die geen geneesmiddelen zijn, maar vandaag in haast elke apoteek te vinden zijn : de zonnecrèmes, schoonheidsprodukten, vitamines, shampoos, bandages, zwangerschapstesten, dieetprodukten, enzovoort… Dit aanbod kan, in de visie van Yvan Vindevogel, ook in parafarmaceutische winkels te koop worden aangeboden, en dus niet langer alleen via de officina-apoteek (de “gewone” apoteek zoals we die kennen). Een te gek idee ? “Lang niet, ” zegt de initiatiefnemer. “Ten eerste : alleen gediplomeerde apotekers mogen in mijn winkels figureren. De ervaring leert dat alles wat met cosmetica en dieetprodukten te maken heeft, meer en meer een speciale aanpak veronderstelt. Dat merk je al tijdens de opleiding voor apoteker. De zogenaamde dermato-kosmetiek is een specialiteit. Ten tweede : de fabrikanten van dergelijke produkten, denk maar aan grote namen als Vichy of Roc, willen ook meer professionalisme bij de verkoop. Daar is ook de konsument mee gediend. De grootdistributie kan dat helaas niet bieden. “

GOEDE DOEL.

Yvan Vindevogel poseert trots voor de lens van de fotograaf. Plaats van het gebeuren : het Kortrijkse Stationsplein waar Parapharm Plus zijn eerste winkel opende. Aan de voorgevel prijkt het groene, met rood omzoomde, logo van Parapharm Plus. De winkel van Vindevogel paalt aan een apoteek, tussen beide is een glazen deur. Zegt Vindevogel : “De officina-apoteker is en blijft in de eerste plaats een verstrekker van voorschrijfgeneesmiddelen. Die maken gemiddeld 80 procent van de omzet, de resterende twintig procent zijn aanverwante produkten. Door professionalisme en meer konsumentgerichte uitstraling kan de apoteker zijn omzet van die aanverwante produkten gevoelig verhogen. ” En Vindevogel ziet dat dan uiteraard liefst gebeuren via een Parapharm Plus-winkel.

De Kortrijkse winkel moet de eerste zijn van een hele reeks. Dit jaar zijn er nog openingen voorzien in Brugge, het Brusselse en het Antwerpse. Tegen eind 1996 moet het groen-rode embleem van Parapharm Plus prijken aan zo’n twintigtal gevels te lande. Op termijn reiken de ambities nog een stuk verder. Yvan Vindevogel heeft uiteraard sterk zakelijke ambities (hij bedient met dit initiatief ook zijn eigen bedrijfje Vitaly, dat cosmeticaprodukten aanmaakt), maar hij zegt gelijktijdig ook op te komen voor het “goede doel”. Het Belgische apotekersbestand wordt begroot op zo’n 5200 eenheden. Elk jaar mogen om en bij de 250 jongens of meisjes zich, na het voleindigen van hun studies, apoteker noemen. Maar voor velen onder hen blijft het zelfstandig apotekerschap, zeker sinds het in werking treden van de vestigingswet, een verre droom. Wie het geluk heeft in vaders of moeders voetspoor te lopen, kent geen problemen. De anderen hebben pech : als er al eens een apoteek vrij komt, worden echte woekerprijzen gevraagd. “De verdoken werkloosheid bij apotekers is een reëel gegeven, ” zegt Vindevogel over zijn “kollega’s”. “Onze formule biedt alvast werkgelegenheid. “

Yvan Vindevogel steekt het niet weg : hij heeft zijn inspiratie gehaald in Frankrijk, waar het fenomeen sinds 1987 opgeld maakt. Eind 1994 telde Frankrijk zowat 400 verkooppunten voor parafarmaceutische produkten. De term big business zweeft in het rond.

Yvan Vindevogel wil de Belgische markt te lijf met een flexibele franchising-formule, waarbij naar aktieve investeerders wordt gezocht. Wil Vindevogel op die manier zijn eigen risico maximaal indekken ? “Nee, dat is een verkeerde voorstelling van zaken : we moeten immers eerst zélf een pak geld investeren in het koncept, de lay-out, de promotie én de uitbating van een aantal Parapharm Plus-winkels. Pas dan kunnen we kandidaat-franchisenemers overtuigen met becijferde resultaten. De hoofdreden om te kiezen voor franchising bestaat erin dat een vlugge expansie nodig is om een deel van de kosten (zoals voor publiciteit) te kunnen spreiden. De franchising-formule maakt die expansie voor ons minder kapitaalintensief. “

Er is een waaier aan franchise-mogelijkheden. Een apoteker kan zelfstandig uitbater worden, een officina-apoteker kan franchisenemer worden en de uitbating aan een derde overlaten, een officina-apoteker kan zijn eigen apoteek opsplisten of een niet-apoteker wordt franchisenemer en neemt een apoteker in dienst. Parapharm Plus verkoopt niet alleen het koncept, maar zorgt ook voor commerciële en publicitaire begeleiding. Nieuw op te starten winkels moeten gelegen zijn op A1-lokaties met drukke passage, dus veel potentiële klanten. En één voorwaarde moet altijd vervuld blijven : per vestiging moet een apoteker achter de toonbank staan.

K.C.

YVAN VINDEVOGEL (PARAPHARM PLUS) Alternatief circuit voor gezondheids- en schoonheidsprodukten. Niet in de apoteken, maar wel met apotekers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content