Papieren agenda houdt stand

© IS
Ad Van Poppel medewerker Trends

Nu het jaar stilaan op zijn einde loopt, wordt het weer tijd voor een nieuwe agenda. In deze digitale tijden is de papieren agenda nog springlevend. Papier brengt rust in een hectische wereld.

Inzetten op papier

Hoewel alles digitaal lijkt te worden, liggen toch weer papieren agenda’s voor 2018 in de winkels. Ook op vakbeurzen voor promoproducten wordt nog altijd ingezet op de klassieke agenda. 60 à 65 procent van de omzet van Brepols in Turnhout komt van agenda’s en kalenders. “Die business houdt goed stand”, klinkt het bij de marktleider in de Benelux en de uitdager in Frankrijk.

Onder druk

Agenda’s met logo’s of reclame zijn nog altijd een goed relatiegeschenk, maar de oplages zijn sterk gedaald. Vroeger lag bij elk bankkantoor wel een stapeltje agenda’s klaar voor het cliënteel, maar dat is nu heel wat minder groot. Volgens Bert Lippens, commercieel directeur bij Brepols, was de financiële crisis van 2008 en 2009 een keerpunt. Die leidde tot een eerste besparingsgolf bij de bedrijven. Bovendien kregen medische firma’s het verbod nog geschenken te geven aan artsen om reclame te maken voor merken van medicijnen op voorschrift. Ook de digitalisering heeft de sector geen goed gedaan.

Functioneel product

Toch kunnen mensen blijkbaar nog niet altijd zonder een papieren agenda. “Een agenda blijft een functioneel product om afspraken in te noteren en te plannen. In 2009 peilde het marktonderzoeksbureau GfK gebruikers naar hun houding tegenover de agenda. Zeven op de tien respondenten staan erop een papieren agenda te gebruiken, vaak in combinatie met een elektronisch alternatief”, zegt Lippens. Onlangs werd het onderzoek herhaald. De cijfers waren vrijwel gelijk. Bovendien bleek dat ruim een op de vijf ondervraagden twee agenda’s had: één voor privé- en één voor zakelijk gebruik. Omdat er weleens systeemproblemen optreden met elektronische agenda’s, is papier als reserve handig.

Meer dan alleen afspraken

Uit diepte-interviews van GfK bleek ook dat een agenda voor veel meer wordt gebruikt dan alleen voor afspraken. Lippens: “Een agenda is ook een notebook, ze dient om visitekaartjes in op te bergen, to-dolijstjes in te noteren of een scheiding te maken tussen werk en privé. Het is gemakkelijk in de agenda te bladeren om te zien wat je de volgende weken moet doen. Probeer dat maar eens met een elektronische agenda. Ik zie dat met mijn papieren agenda in drie seconden.”

Bullet journal

Papier brengt rust in een hectische wereld. Dat verklaart waarom de notebooks van Moleskine en de klonen ervan aan een opmars bezig zijn. Brepols maakt zulke notebooks ook en het is voor de retailmarkt de exclusieve invoerder van de Moleskine-producten. Rond de boekjes is een subcultuur ontstaan. Er bestaan ook al handboeken voor het gebruik van bullet journals, waarin de gebruiker zijn todolijstjes en notities kan neerpennen.

Bereid om meer te betalen

De prijzen van agenda’s verschillen. In België en Luxemburg wordt papier nog meer gebruikt en is de bereidheid om meer te betalen voor die producten groter. In Nederland ligt de gemiddeld prijs wat lager.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content