OWN: mode voor mannen die ‘alledaags anders’ willen zijn
De modeontwerpers Thierry Rondenet en Hervé Yvrenogeau laten van zich spreken. Ze openden onlangs een boetiek in Brussel, ontwierpen de nieuwe mannencollectie van Cacharel en pakken volgende winter ook uit met een bescheiden vrouwencollectie.
OWN, Bloemhofplein 5, 1000 Brussel, tel. 02 217 95 71, www.own.be
Het is een verhaal apart, de manier waarop Thierry Rondenet (39) en Hervé Yvrenogeau (38) de modewereld ingerold zijn. In 1990 studeert Rondenet Rechten en werkt Yvrenogeau als leraar. Alletwee zijn ze ontevreden. Ze kappen met hun bezigheden en schrijven zich in voor een avondcursus experimentele schilderkunst. Hun eerste kleine stap richting modewereld.
De twee uit de buurt van Nantes afkomstige Fransen krijgen de smaak te pakken en trekken naar de Brusselse kunstacademie La Cambre om een opleiding zeefdruk te volgen. “We konden ook naar een school in Parijs gaan, maar we hielden van Brussel,” vertelt Hervé Yvrenogeau. “Het is een prachtige stad, met vriendelijke en warme mensen. We leerden de stad kennen via vrienden. Bovendien is het leven hier een stuk goedkoper dan in Parijs.”
Tijdens hun opleiding krijgen ze met mode te maken wanneer ze een verplichte stage moeten volgen in een andere afdeling van de school. Voor hun eindwerk maken ze een collectie gerecycleerde witte kleren van de rommelmarkt, waarmee ze het enthousiasme losweken van Francine Pairon, toenmalig hoofd van de modeafdeling. Daarmee houdt hun modeavontuur niet op, want in het derde jaar nemen ze met modestudent Didier Vervaeren – nu artistiek directeur van het Stilistenparcours en de rechterhand van Xavier Delcour – deel aan het modeconcours van het Festival van Hyères. Met het collectief Union pour le vêtement kapen ze de prijs voor de beste gemengde collectie binnen.
De zeefdrukkunst laten ze voor wat ze is. Met enkele technische cursussen als extra bagage voelen ze zich al gauw thuis in de modewereld. Anno 2005 geeft het Franse tweetal zelf les aan de modeafdeling van La Cambre, hebben ze met OWN al vijf jaar een eigen label en blazen ze een nieuwe wind door de mannencollectie van Cacharel.
Een schapenvachtje voor Cacharel
“De opdracht voor Cacharel is iets bijzonders. We werden gevraagd om hun mannencollectie een nieuw elan te geven, maar aan bepaalde karakteristieken wilden we niet raken,” vertelt Thierry Rondenet. “De kledij voor Cacharel moet in de eerste plaats elegante, lichte stadskledij zijn. Het is een klassiek merk, dat wij een hedendaagse toets geven. De veranderingen zijn niet spectaculair, maar wel grondig. De motieven en de stoffenkeuze zijn anders: we kozen voor tweed, schapenvacht, een gedetailleerde afwerking van de binnenkant van de kleding, exclusieve motieven voor de hemden… Voor mij moest de collectie zacht en poëtisch zijn. Daar associeer ik Cacharel mee. Het gaat in totaal om veertig à vijftig stukken voor de wintercollectie 2005-2006.”
De creaties van OWN verschillen grondig van de ontwerpen voor Cacharel. Hun eigen stijl is eenvoudig, onpretentieus en inventief. OWN houdt bijvoorbeeld niet van de total look, zoals veel andere merken wel doen. Ze benaderen de collectie liever als een garderobe van autonome stukken die moeiteloos te combineren zijn met wat er al in de kleerkast hangt.
De basis is klassiek. Broeken, hemden, jasjes, T-shirts, allemaal draagbaar, sober en comfortabel. Het verschil met andere merken zit vooral in de details. Rondenet en Yvrenogeau proberen ook stijlen en stukken te mixen: een smokingjasje met een kraag in jersey en een voering in geperforeerd materiaal dat je voornamelijk in sportkledij vindt, bijvoorbeeld.
Ook de doelgroep is heel divers. “We richten ons op jonge mannen, op dertigers, hoewel ik vind dat onze kleren door mannen van alle leeftijden kunnen gedragen worden. Het zijn heel draagbare stukken,” verduidelijkt Rondenet. “OWN is niet bepaald Walter Van Beirendonck. Er zitten iets moeilijker stukken tussen, maar we gaan niet de avant-gardistische toer op. Een vest met drie mouwen en felle kleuren, zal je bij ons niet vinden. We hebben wel een uiteenlopend publiek: oudere mannen die op zoek zijn naar iets klassieks, maar ook jongeren die een leuke trui willen. Die verscheidenheid bevalt ons.”
Voor de volgende winter hebben de Franse Brusselaars voor het eerst ook een kleine vrouwencollectie. Thematisch ligt die in de lijn van de mannencollectie, maar de vormen en de materialen verschillen. “Het is nog een zeer beperkte collectie,” zegt Rondenet, “maar we willen ze uitbouwen. Het is leuk voor ons. Het geeft ons meer vrijheid.”
Big in Japan
OWN heeft intussen al wat naam gemaakt als modelabel, maar wil meer zijn dan dat. “We komen niet uit de mode, we zijn in de eerste plaats creatievelingen,” stelt Hervé Yvrenogeau. “Het is verfrissend om invloeden uit andere domeinen door je ontwerpen te laten waaien. Ik werk onder de naam OWN ook als grafisch ontwerper, onder meer voor het biermerk Vedett. Voor hen heb ik onder meer kousen en T-shirts gemaakt. Mogelijk werken we binnenkort samen met hen iets uit voor de platenfirma EMI. De man achter dat project is Frederic Nicolay, bekend in het Brusselse uitgaansleven voor de inrichting van cafés als de Roi des Belges, de Zebra en de Walvis. Hij kende onze kledingontwerpen en wou graag met ons samenwerken. We doen alles wat visueel is. OWN is om die reden meer dan een modehuis of een label, hoewel dat onze hoofdactiviteit is.”
Tussen de oprichting van OWN en nu waren Rondenet en Yvrenogeau vooral actief in het buitenland. Met name in Japan had hun kledinglijn veel succes. Voor Wrangler creëerden ze er een jeanslijn. Maar nu zit de modesector daar in het slop. Terwijl de Japanners vroeger dol waren op Belgische mode, investeren ze nu liever in interieurspullen of halen ze hun kredietkaart liever boven voor hoogtechnologisch speelgoed. Daarnaast zijn er goedkopere Japanse merken die de markt veroveren. En bovendien kan de yen de euro niet langer bijbenen. “We hebben veel te danken aan Japan. Dankzij het succes daar zijn we uit de startblokken geschoten. Hoe minder bekend de ontwerper, hoe beter het was. Maar nu willen we ons concentreren op Europa. Te beginnen met deze boetiek,” aldus Yvrenogeau.
Dominique Soenens
“OWN is niet bepaald Walter Van Beirendonck. Er zitten iets moeilijker stukken tussen, maar een vest met drie mouwen en felle kleuren zal je bij ons niet vinden.”
Rondenet en Yvrenogeau zijn momenteel ‘hot’: ze creëerden een jeanslijn voor Wrangler en tekenden de nieuwe mannencollectie van Cacharel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier