Oude stenen, nieuwe glans
De anders zo hermetische diamantsector in Antwerpen gooit deuren en vensters open. De scharnieren piepen en kraken nog, want diamantairs opereren het liefst in alle discretie.
“De diamantwereld heeft niets te verbergen, maar zo’n gesloten houding leidt onvermijdelijk tot misverstanden,” zegt Ivan De Wilde (50). De voorbije maanden gleed de schaduw van Afrika over de Antwerpse diamant, die bloedige oorlogen zou financieren. Niet toevallig wordt Antwerpen momenteel meer dan ooit commercieel belaagd door concurrenten uit Israël, de Verenigde Staten en India.
Ivan De Wilde werd door de Hoge Raad voor Diamant (HRD) aangetrokken om tegen september een marketingdepartement uit de grond te stampen. De HRD had wel een public relations-afdeling, maar geen marketingcel die een strategie ontwikkelt om het imago van Antwerpen als diamantcentrum af te stoffen. Jarenlang draaide de Antwerpse diamantbusiness vanzelf, zonder extra inspanningen. “Vooral de Amerikaanse concurrent GIA kwam de voorbije jaren commercieel agressief uit de hoek. Daarom wil de HRD zijn marktaandeel in het certificeren van diamant en in opleidingen consolideren en in een hogere versnelling brengen,” verduidelijkt De Wilde (zie blz. 33)
De Wilde ontpopte zich na zijn juristenopleiding tot marketeer. Eerste lanceerde hij Honda op de Beneluxmarkt. Personenwagens, motoren en nadien ook groene producten zoals grasmaaiers vonden hun weg naar het publiek door het uitbouwen van een dealersnet, het opzetten van marketingstrategieën, publiciteit en incentives.
In 1988 werd hij directeur marketing en sales bij Trade Mart. Hij creëerde een aanbod, trok klanten voor 127.000 vierkante meter showrooms aan, verfijnde het concept Fashion Gardens en richtte op de Heizel het Bureau Design Centre op. Drie jaar geleden vestigde hij zich als zelfstandig marketingconsulent, onder meer voor Western Union, Noorse zalmkwekers en Chinese producenten van ijzerdioxides op zoek naar Europese afzetmarkten.
Voor de Hoge Raad voor Diamant is de hele wereld het afzetgebied. “De klemtoon ligt vooral op de VS en Europa omdat het de belangrijkste kopersmarkten voor diamant zijn. Vroeger was de HRD op juweliersbeurzen aanwezig als ambassadeur van de Antwerpse diamant, vanaf nu gaan we daar cursussen en certificaten promoten,” zegt De Wilde. Zijn taak is tijdelijk. Vanaf september moet een slagvaardig HRD-marketingdepartement de commerciële toer op gaan. “Het klinkt minder plechtig dan ambassadeur, maar goed in de oren van Amerikaanse kopers.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier