Oude Kever of nieuwe Beetle?

Wat hebben een Colaflesje, de Aviator van Ray Ban, de iPhone en de Kever gemeen? Ze zijn te herkenbaar om ze opnieuw uit te vinden in een andere gedaante. Volkswagen probeerde het toch maar, voor de tweede keer.

Het cijfer is indrukwekkend. 21,5 miljoen. Zoveel exemplaren zijn er door de jaren heen van verkocht. Maar de Volkswagen Kever is dan ook geen recente auto. De eerste rolde in 1938 van de band, en het was een auto met een missie. Hij moest het modale Duitse gezin vrijheid schenken in de vorm van mobiliteit. De auto populariseren, zeg maar. Dat lukte, en niet alleen in Duitsland. In de jaren zestig werd de Kever niet alleen in Duitsland verkocht, maar ook in 85 andere landen. Ook daar populariseerde hij de auto als product. Zijn naam benadrukte het al: een wagen voor het volk.

De auto met het nog altijd bekendste silhouet – als we de Porsche 911 even vergeten, ook bij dat model werd nooit getornd aan de heilige basiscontouren – werd nooit officieel Kever genoemd. Hij werd gewoon geboren als Volkswagen. Dus ook niet als Käfer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Maggionlino of Eusca, zoals hij in ons omringende landen bekend raakte. Kever was een naam die het publiek zelf bedacht, uiteraard geïnspireerd door zijn silhouet. Precies zoals het hoort voor een Volkswagen. Pas toen de tweede generatie in 1998 werd gelanceerd, kreeg het model een eigen naam: New Beetle. Overal en altijd, dus ook in Italië, België en de Verenigde Staten.

De New Beetle was een heel andere auto dan zijn stamvader. Hij was een nicheproduct, een designstatement, een model waarmee de koper zich even kon onderscheiden. Zeker toen er een cabrioversie van verscheen. Zijn prijs was ook al niet minnetjes, maar dat had dan weer te maken met de koers van de dollar in die tijd – de New Beetle werd gebouwd in Mexico. Je moest toen minstens rekenen op wat nu 20.000 euro zou zijn, en voor een zeer goed uitgeruste versie flirtte de factuur al snel met het miljoen frank. Kortom: de New Beetle kwam met een heel andere missie ter wereld dan de eerste Kever. Het belette de New Beetle niet om zichzelf in tien jaar tijd, tot de productie in 2008 werd stopgezet, niet minder dan een miljoen keer te verkopen, weliswaar vooral in de VS.

Derde generatie

Vandaag weegt de dollar niet meer op de fabricatieprijs en dus zal de derde generatie van de Kever straks in oktober of november tegen een zeer leuke instapprijs te koop zijn. Officiële prijzen zijn nog niet bekend, die worden in elk land afzonderlijk door de importeur bepaald, en daar waren ze bij D’Ieteren nog niet klaar mee. Maar uit de eerste hints meenden we te begrijpen dat de basisversie met goedkoopste motor al te krijgen zou zijn voor 16 à 17.000 euro. Inderdaad, behoorlijk toegankelijk. En neen, niet omdat Volkswagen met deze derde generatie opnieuw een wagen voor het volk wil bouwen. Vandaag heeft het volk al een auto. Met het democratische prijskaartje wil Volkswagen de Kever verlossen van de reputatie die hij in 1998 met de tweede generatie kreeg opgespeld: een nicheproduct. Volkswagen stuurt zijn Käfer deze keer uit met de opdracht om zich te vermenigvuldigen. De razend populaire Golf zal hij nooit evenaren, maar hij moet toch als zoete broodjes over de toonbank gaan. Daarbij gesterkt door de degelijke reputatie die Volkwagen als merk heeft. In alle markten waar hij wordt gelanceerd, want dat democratische prijskaartje geldt uiteraard overal in de wereld.

Is het grootspraak van de bonzen bij VW, die ambitie om goed te verkopen? Marketingpraat? Of zijn ze er echt van overtuigd dat het kan lukken? De meningen zijn verdeeld, en terecht. De nieuwe Kever heeft nog altijd de basiscontouren van het allereerste model, zij het dan in een wondermooie verpakking. De hoofdontwerper Walter de Silva, die al menig mooi wiel schetste, wilde het heilige niet verketteren. Het moest een Kever blijven. “Daarin schuilde precies de moeilijkheid”, zegt de Silva. “We moesten het origineel opnieuw uitvinden. Die lijn van vroeger in ere houden, zonder een auto te creëren die retro was. Een model tekenen dat als nieuw wordt ervaren, en vooral heel dynamisch uit de hoek komt.” De Silva en zijn team slaagden in hun opzet. De nieuwe Kever is dynamisch. Alleen: wat hem zo onsterfelijk maakte, dat silhouet dat onaangeroerd is gebleven, zou nu kunnen beletten dat Volkswagen zijn ambitie om stevig te verkopen waarmaakt. Vandaag komen auto’s niet meer met contouren die uit de band springen, laat ons wel wezen. Nicheproducten wel, maar populaire en goed verkopende auto’s niet. Daarvoor zijn er populaire middenklassers als de Volkswagen Golf, Peugeot 308 of Opel Astra, toch?

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content